Forsikringsselskab stiller krav om genanvendelse og affaldssortering til leverandører

Hvis man vil udbedre forsikringsskader for Gjensidiges danske kunder, skal man som håndværker fremover lægge sig i selen for at blive mere bæredygtig.
Kasper Stentoft, chef for forretningsudvikling og indkøb i Gjensidiges skadeafdeling | Foto: PR/Gjensidige
Kasper Stentoft, chef for forretningsudvikling og indkøb i Gjensidiges skadeafdeling | Foto: PR/Gjensidige

Når forsikringskunderne har skullet have fikset en opbrudt dør eller tømt kælderen for vand, har Gjensidiges danske afdeling traditionelt valgt håndværkere eller skadeservice-udbydere ud fra parametre som lokation, lønsomhed og kundetilfredshed.

Men i forbindelse med genforhandlingerne af aftalerne i løbet af 2020 har forsikringsselskabet stillet nye krav til leverandørene, som skal gøre skadeudbedringen mere bæredygtig.

Blandt andet har en af forsikringsselskabets største leverandører forpligtet sig til at øge genanvendelsesgraden og graden af affaldssortering, og resultaterne meldes ind til Gjensidige, så man her kan følge med i udviklingen.

"Vi gør det, fordi vi føler os som en stor aktør, og gennem vores leverandører bruger vi mange materialer og kører mange kilometer osv., så vi har en samfundsmæssig forpligtelse til at udvise noget fokus på bæredygtighed. Og så hænger det rigtig godt sammen med, at vi kan give vores kunder nogle gode oplevelser," siger Kasper Stentoft, chef for forretningsudvikling og indkøb i Gjensidiges skadeafdeling, til FinansWatch.

Initiativet er en direkte udledning af topchef Helge Leiro Baastads melding om, at Gjensidige skal være et grønnere forsikringsselskab.

"Jeg tror, at alle store selskaber – det være sig i finanssektoren og andre steder – må tage det ekstremt alvorligt. Investorerne, som investerer i os, stiller flere og flere krav. Men det er ikke det vigtigste. Det er, at de ansatte, som vi skal rekruttere, vil arbejde for et selskab, der gør en forskel. Og vores kunder vil sige, at de ønsker at være i et selskab, som faktisk gør en forskel," sagde han til FinansWatch for et år siden.

En oplagt måde for et forsikringsselskab at blive grønnere på er at investere hensættelserne i nogle grønne virksomheder, men Gjensidige har altså nu også forsøgt at gøre kerneforretningen mere klimavenlig.

Initiativerne er blevet udrullet 1. april sidste år for skadeservice-leverandørerne og 1. januar i år for håndværkerne.

En flertrinsraket

Udover de konkrete krav har Gjensidige et projekt med sine største partnere, hvor der er etableret en best practice-model for, hvordan man mest skånsomt bryder ned og genopbygger i forbindelse med udbedringen af en skade.

"Det ender ud i, at i stedet for at man kommer ud og river et vandskaderamt køkken ned og bygger et helt nyt køkken, kan det være, man kan nøjes med at skifte soklen. På den måde oplever kunden en mere skånsom udbedring af sin skade, det tager kortere tid, og vi bruger langt færre materialer," siger Kasper Stentoft.

Ifølge Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige, er projektet med at gøre skadeudbedringen mere bæredygtig en flertrinsraket, hvor man for et par siden startede med at få et overblik over, hvad man havde af materialeforbrug mv.

"Så før vi var præcise på, hvordan vi så processen fremadrettet, forsøgte vi at få styr på vores egne data. Det er dér, det hele startede, og så har vi bygget på," siger han.

Kasper Stentoft supplerer, at Gjensidige besidder en stor viden om, hvornår skader udbedres på en god eller på en mindre god måde, som man længe har brugt til at optimere skadeudbedringen.

"Nu er vi så i en tid, hvor vi også får samlet så meget data op i en struktureret form, og der er en modenhed omkring anvendelsen af data, som gør, at vi tror på, at fremtiden går mod, at kunderne gerne vil have deres forsikringsselskab til at hjælpe dem med at undgå at få nogle skader mere, end bare at vente på at skaden sker og så udbedre den," siger han og fortsætter:

"Vi går fra at kigge på, hvad vi kan iværksætte på den helt korte bane alene, og hvad skal vi have vores partnere med på, og så over i en skadesforebyggelsesverden, hvor vi bruger vores opsamlede data til helt at undgå at nogle skader opstår."

Han understreger, at det sker i dialog med leverandørerne, hvor der tales om, hvilke tiltag der kan iværksættes, og hvad der er realistisk.

"Eksempelvis er det meget nærliggende at gribe til sådan noget som et krav om, at alle håndværkere kører i el- eller hybridbiler. Men hvis ikke der findes eldrevne varevogne, som er store nok, har den rigtige rækkevidde, eller de er alt for dyre, så er det ikke det, vi skal sætte ind på først. Så skal vi gøre sådan noget med, at vi måler på genanvendelsesgraden af affald mv.," siger Kasper Stentoft.

Ifølge Henrik Sagild er det naturligt, at det er startet i skadeafdelingen, men det skal rulles videre ud i Gjensidige-organisationen.

"Og the sky is the limit på det her. Så det her er ikke kun et skadeprogram," siger han.

Vil kunne måle CO2-aftryk

Spørgsmålet er så, hvor meget det her kommer til at rykke.

Kasper Stentoft fortæller, at Gjensidige får udbedret skader for et trecifret millionbeløb om året hos de pågældende leverandører, og Gjensidige måler effekten af initiativerne.

"Om det decideret bliver omsat til ton CO2-udledning, har vi ikke lagt os endelig fast på. Det vigtigste for os er, at vi iværksætter nogle aktiviteter sammen med vores leverandører, hvor vi er i stand til at måle en effekt," siger han.

Henrik Sagild skynder sig dog at indskyde, at man meget gerne vil nå frem til at kunne måle det i reduceret CO2-udledning.

Skal I ikke lægge en del ressourcer i hele tiden at monitorere det her?

"Der er en masse af de her ting, vi gør i forvejen. Vi skal bare gøre det på en anden måde. Vi skal måske omfordele vores ressourcer og vores fokus. I vores miljø er vi vant til at tænke i mange af de her ting i forvejen. Nu er der bare kommet et ekstra element ind, der hedder, at det skal sandelig også være de miljørigtige løsninger. Så jeg synes, at det ligger i en naturlig forlængelse af den måde, vi tænker på," siger Henrik Sagild.

Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige Danmark | Foto: Gjensidige/PR
Henrik Sagild, skadedirektør i Gjensidige Danmark | Foto: Gjensidige/PR

Desuden er leverandørerne meget åbne over for initiativerne og har selv gjort sig tanker om, hvordan de kan gøre noget i den grønne retning.

"Så det er på ingen måde noget, vi kommer og trækker ned over hovedet på vores leverandører. Men det er klart, at vi siger til dem, at det er et fokusområde for os, og vi følger op på det og forventer, at vi kigger på det på den samme måde. Men det er langt, langt de fleste af dem enige i," siger Kasper Stentoft.

Men efterhånden som timepriserne har overhalet materialepriserne, og det således er dyrere at reparere end at udskifte, kan et grønt initiativ som Gjensidiges lyde som dyrt for et foriskringsselskab. Alt i alt kommer det dog til at gå lige op, mener Kasper Stentoft.

"Der er nogle ting, der kan blive lidt dyrere, men i takt med at vi bevarer flere værdier og har en mindre materialeanvendelse, så vil der også være nogle ting, som bliver lidt billigere. Det her skulle gerne være nogenlunde omkostningsneutralt for os," siger han.

Næste skridt bliver at rulle det ud til de resterende leverandører, og dernæst sætter kun fantasien grænser for, hvor Gjensidige skal bevæge sig hen for at blive et grønnere foriskringsselskab.

"Man kan forestille sig alle mulige initiativer omkring anvendelse af grøn energi eller miljømærket materialeanvendelse, men vi må prøve os lidt frem og se, hvor langt vi kan komme," siger Kasper Stentoft.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FinansWatch)

Højesteret fritager virksomhed for omstridt affaldsgebyr 

Nyopkøbt affaldsvirksomhed håber på langvarigt ægteskab med ny ejer

Vognmænd: Urealistisk deadline for virksomheders sortering i ti fraktioner

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også