Plastix skal levere plast fra gamle fiskenet til emballage i Rema 1000

Virksomheden Plastix har indgået et samarbejde med dagligvarekæden Rema 1000 om at levere plastgranulat fra gamle fiskenet til emballage i et af kædens produkter. Plastix-direktøren kalder det "et kæmpe gennembrud."
"Det her er et kæmpe gennembrud. Vi har knoklet i syv år, og selvom vi får mange lovende ord med på vejen, står vi også med et produkt, der er nyt og anderledes" siger CEO i Plastix, Hans Axel Kristensen. | Foto: Rema 1000 //PR
"Det her er et kæmpe gennembrud. Vi har knoklet i syv år, og selvom vi får mange lovende ord med på vejen, står vi også med et produkt, der er nyt og anderledes" siger CEO i Plastix, Hans Axel Kristensen. | Foto: Rema 1000 //PR

Plastix har nu for alvor fået hul igennem på det danske marked, hvor virksomhedens plastgranulat fra gamle fiskenet fremover skal bruges i emballagen til Rema 1000's maskinrens. Det skriver Plastix og Rema 1000 i en pressemeddelelse.

"Det her er et kæmpe gennembrud. Vi har knoklet i syv år, og selvom vi får mange lovende ord med på vejen, står vi også med et produkt, der er nyt og anderledes" siger CEO i Plastix, Hans Axel Kristensen, i meddelelsen.

"Danmark er ikke en plast-recycling nation – vi er slet ikke kommet i gang" 

Han er rigtig glad for samarbejdet med Rema 1000, som dermed sætter et almindeligt dagligvareprodukt af genanvendt plast på hylden.

"Produkter af genanvendt plast er ikke begrænset til kun at være smukke designvarer. Det bliver for alvor meningsfuldt at indsamle og genanvende plast, når vi bruger det i de produkter, vi møder til hverdag," siger Hans Axel Kristensen videre.

Ifølge Rema 1000 er emballagen den første af sin slags, der kommer ud i dagligvarehandlen.

"For Rema 1000 er der kæmpe perspektiver i at bruge genanvendt plast i vores produkter. Plastaffald er en af de allerstørste udfordringer i at skabe en bæredygtig fødevaresektor, og vi er derfor rigtig stolte af, at samarbejdet med Plastix nu fører til den første emballage af sin art," siger indkøbs- og marketingdirektør i REMA 1000, Anders René Jensen.

Med produkter af genanvendt plast skal kunderne nu vænne sig til, at varen ikke nødvendigvis har en ensartet farve.

"Detailbranchen har historisk set været med til at skabe en forventning hos kunderne om, at varerne er ens og at ting skal se perfekte ud. Det gør vi op med nu. Vi er egentlig ikke bekymrede for, om kunderne tager godt imod flasken. Men det betyder, at vi skal ændre tankegang i branchen," siger Anders René Jensen.

Og Rema 1000 har flere lignende produkter på vej.

"Vi sælger langt over 100.000 flasker maskinrens om året, og vi ser store muligheder i at bruge fiskenet fra Plastix til andre produkter," siger Anders René Jensen.

Målet er, at samtlige kædens egne mærkevarer har emballage af genanvendte materialer ved udgangen af 2023.

Er der penge i udtjente fiskenet? Åbenbart

Plastix har vokseværk – køber nyt domicil

Plastix roser planer om oprydning af fiskenet – men minister bør sikre genanvendelsen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også