CleantechWatch

Digitalt affaldsselskab vil kapre markedsandele med app-løsning

Sats på digitale affaldsløsninger og nye markeder skal sikre trecifret millionomsætning i danske Junkbusters i løbet af de næste år, fortæller adm. direktør Jens Risom. Et endnu større gennembrud kan være på vej i Tyskland.

Foto: Per Folkver/Politiken/Ritzau Scanpix

De etablerede containervirksomheder i renovationsbranchen bør holde nøje øje med det digitalt forankrede Junkbusters.

Junkbusters afhenter affald for virksomheder og private over hele landet, leverer containere og alternativer til jernkasserne i form af såkaldte 'junkbags' til især byggepladser – og er som noget nyt også begyndt at levere byggematerialer.

Men kerneproduktet er reelt rådgivning omkring affaldshåndtering og den digitale platform, som Junkbusters sælger fra, fortæller adm. direktør Jens Risom.

Det er den platform, der gør det muligt at bestille afhentning og håndtering af sit affald til dagen efter med få klik på selskabets hjemmeside eller via en app på telefonen. Og det er den platform, konkurrenterne bør frygte, mener Junkbusters-chefen.

"Siden vi startede, har vi opbygget alt digitalt, og det vil sige, at vi er længere fremme end de største firmaer med alt. De har kørt renovationskørsel i mange år og har omsætning for milliarder, men deres forretning er mere fokuseret på vognmandsdelen, hvor vi er 100 pct. fokuseret på kundeservice og at være en digital forretning," siger Jens Risom.

Junkbusters har desuden investeret store summer i it-infrastrukturen de seneste to år. Det ventes i maj måned at udmønte sig i en ny hjemmeside, der skal gøre affaldshåndteringen endnu lettere for kunderne og Junkbusters selv, fortæller Jens Risom videre.

 

Jens Risom er adm. direktør for Junkbusters' danske afdeling og har også en ejerandel i moderseslskabet Junkbusters Group. | Foto: Junkbusters / PR
Jens Risom er adm. direktør for Junkbusters' danske afdeling og har også en ejerandel i moderseslskabet Junkbusters Group. | Foto: Junkbusters / PR

Trecifret millionsalg om fem år

Junkbusters nye strategi – 'Junk made Easy' – sigter efter en årlig omsætningsvækst på 25 pct., og målet er dermed at gå fra sidste års toplinje på nogen og 30 millioner til et trecifret millionbeløb om en fire-fem år.

"Med en andel på måske en halv procent af et så stort marked, kan vi ikke se andet, end at vi får en større andel, hvis vi gør det godt. Vi kan faktisk ikke se bremsen på det her," siger Jens Risom.

Den adm. direktør er i det lys heller ikke helt tilfreds med det årsregnskab, Junkbusters for nylig kunne fremlægge for 2019 med stilstand på bundlinjen og en noget mindre vækst i omsætningen end budgetteret.

Overskuddet forblev mere konkret omkring 0,5 mio. kr., mens bruttofortjenesten voksede fra 8,7 til 9,3 mio. kr.

Men tempoet står til at blive ændret i år, fastslår Jens Risom.

Ikke mindst har coronavirus og kombinationen af nedlukning, hjemmearbejde og solskinsvejr givet et massivt salgsboost til den del af forretning, der går på at få hentet sit affald, ligesom salgsafdelingen er øget og store ordrer i det nye sats på at levere byggematerialer til erhverv allerede kan aflæses i regnskabsbøgerne.

Tysk sats med kapitalfond ombord tager form

Ambitionen om en trecifret millionomsætning på dansk jord over de næste fem år blegner dog sammenlignet med de forventninger, Junkbusters har til det tyske marked.

Foruden en afdeling i Sverige valgte stifteren af Junkbusters, Steffen Herbst Rasmussen, for fem år siden at lære tysk og flytte til Berlin for at starte en afdeling op i den tyske hovedstad og Hamborg.

Sidenhen købte den danske kapitalfond Dico sig ind i forretningen for at være med til at realisere de tyske vækstdrømme – og vel at mærke, fordi de troede på det digitale aspekt af forretningen, fortæller Jens Risom.

I dag er Junkbusters i 12 byer i Tyskland og forventer for alvor at få sit gennembrud i de kommende år.

"Vi er stadig i etableringsfasen dernede og der er ansat to sælgere i hver by – men ambitionerne er kæmpestore. Hamborg er jo Danmark alene," siger Jens Risom.

De næste år bliver soliditeten i Junkbusters Danmark derfor afgørende for den videre udvikling i Tyskland og i Junkbusters Group, hvor den danske direktør også selv ejer en mindre ejerandel.

"Men der er vækstplaner i Tyskland for 200 mio. kr. allerede inden for tre til fire år," fastslår Jens Risom.

"Vi er ikke vognmænd"

Mens Junkbusters i dag henter en del af sin omsætning fra containere og nu også levering af byggematerialer, er det på den lange bane de unikke produkter som junkbags og ikke mindst den digitale forankring, der skal sikre fremtiden.

Her peger Jens Risom ikke mindst på selskabets junkbags – et posealternativ til containere, som kunden enten køber i et professionelt byggemarked eller bestiller og får leveret direkte via appen.

"Det er ren plug-and-play. Køb den, fyld den og få den hentet. Det er Junk made Easy," siger Jens Risom og peger på, at junkbaggen blandt andet fylder mindre end en container i gadebilledet og gør det lettere at sortere affaldet direkte på eksempelvis byggepladsen.

I sidste ende sigter Junkbusters efter at være et internetfirma snarere end et affaldsselskab, og det var netop på den baggrund, at kapitalfonden Dico valgte at investere i selskabet, fortæller Jens Risom.

Som Airbnb sælger udlejningsservice, uden at eje ejendomme, og Uber tilbyder kørsel, uden at eje transportmidler, sælger Junkbusters fortrinsvis affaldshåndtering som en service, uden selv at eje affaldsbiler, selve kørslen eller modtageanlæg.

"Vi er et digitalt firma og sidder herude som forretningsfolk. Vi er ikke vognmænd og har ikke detailviden om lastbiler og containere. Og jeg skal ikke gøre mig klog på, hvordan man reparerer en kran. Men det findes der firmaer, der kan," forklarer Jens Risom.

Junkbaggen tegner sig i dag for omkring en tredjedel af omsætningen i Junkbusters' danske afdeling, fortæller Jens Risom.
Junkbaggen tegner sig i dag for omkring en tredjedel af omsætningen i Junkbusters' danske afdeling, fortæller Jens Risom.
 

Når selskabet kører ud for at hente affald hos en kunde i Esbjerg eller Slagelse er det dermed ikke nødvendigvis en blå bil med selskabets Ghostbusters-inspirerede logo, der kører ud, men i stedet en vognmand, der er kendt i lokalområdet.

"Vi outsourcer så meget som muligt til lokale samarbejdspartnere, og det er en helt bevidst strategi. Vi skal overhovedet ikke eje ti lastbiler selv, for det gør os bare mere sårbare at have faste omkostninger til løn og biler," forklarer Jens Risom.

Mens Junkbusters bærer udgifterne for markedsføring og giver ordrerne videre, henter selskabet sit provenu i aftalen mellem henholdsvis kunden, den lokale vognmand og det modtageanlæg, affaldet bliver kørt til.

"Den model, mener vi, er win-win for alle. Vognmændene får ordrer ind, uden at skulle løfte en finger, og kan fokusere på det, de er gode til, nemlig at køre lastbil, mens vi kan gøre det, vi er gode til, nemlig at facilitere og servicere," siger Jens Risom og tilføjer:

"Det betyder også, at de lokale vognmandsfirmaer har en interesse i, at vi bliver store."

Niras sparker døren ind til kommunerne med opkøb af affaldsrådgiver

Sweco vil revolutionere affaldsbranchen med digitale løsninger 

Overskuddet skrumper hos Plus Pack for tredje år i træk  

Er der penge i udtjente fiskenet? Åbenbart 

Mere fra CleantechWatch

Dansk CO2-lager kan køre på maksimum fra dag et

Total Energies ser ikke noget behov for at demonstrere CO2-lagring under Harald-feltet, men vil starte lagringen i fuld skala, hvis Bifrost-projektet bliver en realitet. Lige nu afhænger meget dog af to forestående begivenheder: Præsentationen af en politisk strategi og tildelingen af EUDP-midler.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Job