Replik: Hjemtagning af renovationskørsel er for borgernes skyld

Vores opgave er at sikre en velfungerende og miljørigtig affaldsindsamling til en fornuftig pris. Og ja, vi kan gøre det billigere og bedre end de private affaldsselskaber, lyder det fra Forsyning Helsingør i et svar til Transportens Arbejdsgivere. 
Foto: Forsyning Helsingør
Foto: Forsyning Helsingør

Flere kommuner hjemtager affaldsindsamlingen. Og det har mødt kritik fra private aktører i renovationsbranchen.

I et indlæg i Helsingør Dagblad stiller direktør i Transportens Arbejdsgivere (ATL), Lars William Wensch, for nylig spørgsmålstegn ved, om Forsyning Helsingør vitterligt kan spare 5 mio. kr. ved at hjemtage sin indsamling af husholdningsaffald. Han mener, at forsyningen har glemt at medregne en række udgiftsposter.

I en replik i samme avis i dag skriver bestyrelsesformand Per Tærsbøl og Jacob Brønnum, adm. direktør i Forsyning Helsingør, at man kan gøre det billigere end de private virksomheder.

"Som en offentlig ejet virksomhed – med ansvar over for borgerne - undersøger vi selvfølgelig, om vi kan gøre det billigere selv. Og som ATL så ganske rigtigt skriver, så kan vi gøre det ca. 5 mio. kroner billigere om året end det laveste tilbud, vi fik. Det er penge, der ellers skulle være betalt af vores kunder," skriver Per Tærsbøl og Jacob Brønnum.

Glemmer ikke udgifter

"Og nej, det skyldes ikke, at vi glemmer en lang række udgifter i beregningen, som ATL hævder. At vi som en mellemstor multiforsyning med tilhørende stabsfunktioner kan høste synergier og holde visse udgifter nede burde være logisk for netop en arbejdsgiverorganisation," skriver de videre.

I sit indlæg undrer Lars William Wensch sig over, at Forsyning Helsingør kun har budgetteret med 100.000 kroner til driftsledelse, tilrettelæggelse af vagtplaner og den nære medarbejderpleje. Men det er en misforståelse, skriver Per Tærsbøl og Jacob Brønnum.

"De 100.000 kroner vedrører alene evt. meromkostninger i forbindelse med lønadministration, regnskab og budgettering. Lønnen til driftslederen er indregnet i tilbuddet, som det i øvrigt fremgår af det materiale, ATL har modtaget, skriver de og fortsætter:

"Vores beslutningsgrundlag er i øvrigt en marginaløkonomisk beregning, hvor gevinster for hele koncernen er vurderet."

Problemer med pris, kvalitet og service

Ifølge Per Tærsbøl og Jacob Brønnum har forsyningen intet imod at bruge private aktører, hvilket man da også fortsat gør på en række områder.   

"Men når vi pludselig modtager tilbud på en opgave, der ligger 50 – 150 procent højere i forhold til gældende kontrakt, så ringer alarmklokkerne. Vi må konstatere, at de private virksomheder i renovationsbranchen har betydelige problemer med såvel pris, kvalitet og service – hvilket nok er grunden til, at en lang række kommuner allerede har hjemtaget opgaven med at indsamle affald," skriver de replikken.

I sit indlæg undrer Lars William Wensch fra ATL sig endvidere over, at Forsyning Helsingør har købt 11 brugte skraldebiler til at løse opgaven.

"ATL blander æbler og pærer sammen, så det ser ud som om, vi har ændret vilkårene for opgaven, og vi nu kan nøjes med 11 gamle skraldevogne," skriver Per Tærsbøl og Jacob Brønnum og fortsætter:

"Det er ikke korrekt, da udbuddet allerede indeholdt en overgangsperiode mellem vores nuværende indsamlingssystem og det kommende nye indsamlingssystem med tokammervogne. Når vi hjemtager opgaver bliver denne overgangsperiode længere som følge af at vi skal opbygge en nye organisation. Det er der ikke noget mærkeligt i," skriver de.

Forsyning Helsingør har nu selv samlet affaldet i tre uger.

"Og det er gået rigtig godt. Vores nye skraldemænd løser opgaven fortrinligt, og faktisk kan vi allerede nu konstatere, at kunderne oplever en bedre service, end da opgaven lå i de privates hænder," skriver Per Tærsbøl og Jacob Brønnum. 

Direktør i stort affaldsselskab: Vi skal genvinde kommunernes tillid

Vognmænd: Kommuner hjemtager affald på forkert grundlag

ATL: Forsyning Helsingør glemmer udgiftsposter i hjemtagning af affaldsindsamling

Affaldsselskabet Remondis mister endnu en kunde 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også