CleantechWatch

Regeringens nye iblandingskrav kan tvinge palmeolie tilbage i brændstoffet

Palmeolie sviner tre gange mere end fossilt brændstof som diesel og benzin, men med et 1-årigt højere iblandingskrav kan regeringen tvinge det tilbage i danskernes biler, siger Drivkraft Danmark og Det Økologiske Råd.

Foto: Mads Nissen

I 2014 udgjorde den udskældte palmeolie 35 pct. af det danske biobrændstof, men sidste år kunne brændstofbranchens brancheorganisation, Drivkraft Danmark, fortælle den gode nyhed, at brugen af palmeolie var fuldstændig ophørt.

Men nu vil regeringen gennemføre et nyt forslag til et iblandingskrav på 7,6 pct. biobrændstof i benzin og diesel fremfor de eksisterende 5,75 procent. Og så kan den klimabelastende palmeolie være på vej til et comeback i de danske biler.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra CleantechWatch

Ny evaluering: Grønne projekter står og falder med GUDP-støtte

Over en tiårig periode er midlerne fra GUDP-puljen gået til at støtte projekter, der skal sikre den grønne omstilling af fødevareindustrien i Danmark, og som ellers ville være svære at finansiere. Det skyldes ifølge ny evaluering blandt andet projekternes risikobetonede natur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Job