Bactiquant satser på "high end-kunder" efter børsentré

Den danske cleantech-virksomhed, der med stor succes debuterede på børsen fredag, har de store, internationale aktører på sigtekornet, når markedsstrategien frem mod 2025 nu skal lægges, fortæller adm. direktør.
"Vand er kommet på dagsordenen på en måde, det aldrig har været før," påpeger Morten Miller, adm. direktør i Bactiquant. | Foto: Bactiquant/PR
"Vand er kommet på dagsordenen på en måde, det aldrig har været før," påpeger Morten Miller, adm. direktør i Bactiquant. | Foto: Bactiquant/PR

Efter en kursstigning på mere end 200 pct. i løbet af fredagens imødesete børsdebut og investeringer for i alt 27 mio. kr. i ryggen ser den adm. direktør i vandteknologivirksomheden Bactiquant, Morten Miller, nu frem mod det, han selv betegner som ”en kommende vækstrejse”.

”Det har været fuldstændig overvældende børsdebut. Det havde vi ikke ventet. Men jeg er også bevidst om, at vi nu skal ud at levere resultater,” siger Morten Miller til CleantechWatch.

Som en af tidens mest omtalte cleantech-virksomheder gjorde Bactiquant i sidste uge sin entré på First North efter en tegningsperiode, der viste usædvanlig stor interesse for virksomhedens teknologi indenfor bakterieopsporing i vand.

Aktien endte med at blive overtegnet med 686 pct., hvilket kun er set overgået af udstyrsproducenten FOM Technologies’ 718 pct. i løbet af de seneste år.

Og der er nok at tages fat i. Ikke mindst når Bactiquant trods en erklæret målsætning om at blive ”globalt førende inden for mobil og online overvågning af bakterier i vand” i 2025, endnu ikke har en egentlig markedsføringsafdeling.

Det skal der nu laves om på.

”Vores udfordring har været, at vi er en meget lille organisation til at markedsføre vores teknologi. Nu får vi mulighed for bygge en professionel salgsafdeling op med folk, der 24/7 kan fokusere på forskellige segmenter. Det er der, vores største opgaver ligger i forhold til at lave den her vækstrejse,” siger Morten Miller.

Bactiquant afsætter sine produkter til alt fra drikkevandsforsyninger, spildevandsanlæg, virksomheder inden for akvakultur, techgiganter og olie- og gasindustrien. Foruden danske Trefor finder man i kundeporteføljen navnkundige aktører som Samsung, Facebook og verdens største servicevirksomhed inden for olie- og gasproduktion, Schlumberger.

Og det vil generelt være de store, internationale fisk, man går efter i den forestående kundejagt, fortæller direktøren.

”Bactiquant er jo born global, og vi går efter et high end-kunder, der, hvis de først finder vores teknologi værdifuld, vil implementere den i deres egne forretningsmodeller og processer. For så har vi nogle super loyale kunder,” siger Morten Miller.

En kritisk ressource

Bactiquant, der udspringer af Hørsholm-selskabet Mycometer, har udviklet en biokemisk metode, der i løbet af få minutter kan identificere forekomsten af bakterier i vand.

Ved at tilsætte kemi til en vandprøve reagerer bakteriernes enzymer, hvorved der frigives et stof, der danner lys. Gennem et måleinstrument er det efterfølgende muligt at bestemme mængden af bakterier i prøven: jo mere lys, jo flere baktier er der i vandet.

Løsningen kan ifølge direktøren både spare virksomhederne for udgifter til unødvendig kemi og miljøet for biocider til bakteriebekæmpelse. Samtidig vil behovet for at imødegå bakterielle problemer i vand vil kun stige i takt med, at vand bliver en stadig mere kritisk ressource, mener Morten Miller.

”Vand er kommet på dagsordenen på en måde, det aldrig har været før. Industrier i hele verden begynder at kigge indad og spørge sig selv, om de kan håndtere vand på en mere hensigtsmæssig måde, for eksempel ved at genbruge det,” siger direktøren og påpeger, at netop kravet om at kunne reagere hurtigt på vandproblemer vil gøre Bactiquants løsning eftertragtet.

”Før i tiden har industrien brugt nogle meget gamle metoder, hvor det kan tage 3-4 dage at få et resultat. Men behovet for at kunne måle og reagere hurtigt er blevet større, og industrien efterspørger i højere grad hurtigmetoder til bakterieprøver,” siger Morten Miller.

Selve Bactiquants målemetode er patenteret frem til 2025 på størstedelen af Bactiquants markeder, fortæller Morten Miller. I USA løber patentet helt frem til 2028, og da man nu har fået flere ressourcer til at udvikle produktet, er det ”helt naturligt at overveje nye patenteringer,” som Morten Miller siger.

Mens der findes konkurrerende teknologier på markedet, påpeger han, at disse ikke er verificerede af de amerikanske miljømyndigheder, ligesom de ifølge direktøren af forskellige årsager ikke giver lige så relevant data om bakterieindholdet i vandet.

”Vores teknologi er robust, driftssikker og giver relevante resultater. På trods af hvor små vi er, er det lykkedes os at få fat i nogle meget kompetente kunder, der også stiller mange kritiske spørgsmål til teknologien,” siger han og fremhæver Samsung som eksempel på en virksomhed, hvor man ”kom igennem nåleøjet”, og hvor den efterfølgende proof of concept-proces med direktørens ord er gået ”rigtig godt”.

”Det viser noget om potentialet for vores teknologi,” siger Morten Miller.

Som printere og patroner

Selve forretningsmodellen sammenligner Morten Miller med et printerkøb.

Kunderne foretager en engangsinvestering i form af et eller flere måleinstrumenter, svarende til printeren, mens selve analysekemien, der anvendes til at detektere bakterierne, købes løbende og svarer til printpatroner.

Som noget nyt har Bactiquant fået automatiseret prøvetagningsprocessen. Gennem flere år har virksomheden solgt en pakkeløsning udstyret til manuelt at tage vandprøver i felten, men nu har man udviklet en sensor, der op til 12 gange i døgnet automatisk kan indsamle en vandprøve, analysere bakteriemængden og sende resultatet videre online.

Bactiquant har med Morten Millers ord brugt ”rigtig mange ressourcer” på at udvikle online-overvågningsteknologien, og den automatiserede løsning giver ifølge direktøren Bactiquant et regulært luksusproblem.

”Der er uendeligt mange segmenter, vi kan arbejde med, og den største udfordring for os bliver nu at selektere og udvælge de lavthængende frugter inden for de segmenter, vi allerede er aktive i,” siger han.

På samme måde vil Bactiquant holde sig til de markeder, hvor man allerede er velbevandrede, nemlig USA, Asien og Europa, hvor EU’s kommende drikkevandsdirektiv forventes at ændre måden, hvorpå man overvåger vandkvaliteten i unionens forsyninger i retning af mere automatiserede løsninger.

”Vores produkt rammer nogle meget internationale segmenter. Og hvis jeg skal kigge ind i krystalkuglen, er der ingen tvivl om, at særligt procesvand i industrien bliver rigtig interessant for os. Man vil gerne bruge færre giftstoffer til at kontrollere bakterievæksten og lige præcis der kan vi altså bidrage med en rigtig interessant teknologi,” siger Morten Miller.

Den overvældende børsdebut får dog ikke Bactiquant til at hæve den fastsatte forventning om at ramme break even i 2023 og nå en omsætning på 90 mio. kr. året efter.

For nu fastholder direktøren målsætningerne og sætter alle sejl ind på at etablere den salgsafdeling, der skal gøre Bactiquant verdensførende inden for fem år. Og her falder investorpengene på et tørt sted.

”Det afgørende er, at vi kommer med en teknologi, der kan hjælpe industrier rundt om i verden til at håndtere vand på en mere bæredygtig måde,” siger han.

Vandteknologivirksomhed henter millioner forud for børsnotering

Dansk vandteknologivirksomhed forbereder børsnotering

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også