Aarhus Vand satser på global eksport af dansk vandteknologi

Potentialet for dansk vandteknologi på det globale marked er stort, og derfor satser Aarhus Vand i sin 2025-strategi på at forretningsgøre virksomhedens viden og teknologi. Men regulering spænder ofte ben for innovation, lyder det fra direktøren.
Foto: Aarhus Vand/PR
Foto: Aarhus Vand/PR
Af Emma Gelbjerg-Hansen

Et krav om at effektivisere for mindst to pct. årligt og en halvering af vandforbruget over de sidste 30 år har betydet et mindre indtægtsgrundlag for det aarhusianske vandselskab Aarhus Vand, der derfor har set sig selv tvunget til at innovere, digitalisere og tænke nyt.

Nu håber vandselskabet på at kunne markere sig med sin teknologiske viden og udvikling både på det danske og globale marked, fortæller adm. direktør i Aarhus Vand, Lars Schrøder, i kølvandet på, at vandselskabet har taget hul på sin 2025-strategi.

"Hvis vi kan lave en forretning ud af vores innovation og udvikling, så er det jo en ideel situation for os," siger Lars Schrøder.

Derfor har vandselskabet i sin 2025-strategi også understreget et øget fokus på at forretningsgøre den teknologi og de nye ydelser, som vandselskabet udvikler.

Aarhus Vand skal have betaling for den viden og know-how, som selskabet sender på markedet både i Danmark og globalt, lyder det fra Lars Schrøder – og det hele bliver ført tilbage til gavn for selskabets kunder.

"Når vi har udviklet ny teknologi i samarbejde med leverandører som for eksempel Danfoss eller AVK, så ville det jo være dumt, hvis vi ikke også sammen tænkte, om det kunne have en global interesse," siger Lars Schrøder.

Grøn vandteknologi efterspørges globalt

Potentialet for eksport af den danske vandteknologi er stort, mener direktøren.

Høje lønninger og afgifter har gjort danske vandselskaber eksperter i at bruge meget lidt vand og energi, automatisere deres anlæg og trække ressourcer ud af spildevandet til energiproduktion og kunstgødning.

Det har gjort dansk vandhåndtering til en af de mest ressourceeffektive i verden, og den viden efterspørges i høj grad uden for landets grænser, fortæller Lars Schrøder.

Derfor lyder et andet og helt centralt element i Aarhus Vands 2025-strategi også, at det aarhusianske selskab over de næste fem år for alvor skal markere sig på den globale scene. Aarhus Vand skal være "fremtidens vandselskab."

"Hele det bæredygtige og cirkulære tankesæt er enormt eftertragtet i andre lande, der modsat Danmark for eksempel ser vandtab på op mod 20-30-50 pct. – til sammenligning er det danske vandtab nede på 5-6 pct.," siger Lars Schrøder.

Regulering står i vejen for innovation

Et af de initiativer, der skal være med til at kickstarte det globale eventyr, er etableringen af Den Danske Vandklynge, der blev stiftet i oktober sidste år og er et nationalt vidensudvekslingssamarbejde mellem danske virksomheder, vandsektoren, myndigheder og vidensinstitutioner.

Klyngen skal finde løsninger og idéer til fremtidens digitale vandselskaber, fortæller Lars Schrøder.

Nu vil Aarhus Vand gå skridtet videre og etablerer et epicenter, som direktøren kalder "Water Valley Denmark" – et spin-off på den amerikanske tech-klynge Silicon Valley – der skal samle kræfter og give plads til opstartsvirksomheder, universiteter og forsyningsselskaber.

Men "innovation og udvikling koster," påpeger Lars Schrøder, og derfor kræver projektet også noget økonomi – noget som Aarhus Vand ikke selv kan bidrage med.

Som offentligt monopolselskab må det aarhusianske vandselskab nemlig ikke foretage risikofyldte investeringer og kan altså ikke spytte midler i projektet.

"Reguleringen besværliggør desværre innovation og udvikling, blandt andet fordi vores effektiviseringskravene giver færre og færre ressourcer til at tænke nyt. Vi kunne godt tænke os, at der i den økonomiske regulering blev givet rum til at innovere og udvikle i vandsektoren," siger Lars Schrøder.

Direktøren foreslår derfor, at man som vandselskab for eksempel får lov til at bruge to pct. af sit overskud til innovation og udvikling.

Men trods en regulering, der ofte spænder ben, er det historisk set alligevel lykkedes Aarhus Vand at satse på innovation, blandt andet på området omkring energiproduktion fra spildevandsanlæggene, som ifølge Lars Schrøder har vist sig at være en lukrativ forretning helt fra starten.

"Så det er selvfølgelig et spørgsmål om at holde fokus, fordi en stram økonomi tvinger os til at tænke i nye, smartere og billigere løsninger," siger direktøren.

Nu ser han ind i en fremtid, hvor vandforbruget trods en halvering over de sidste 30 år står til at tage endnu et markant dyk nedad over de kommende år. Det betyder, at Aarhus Vands indtægtsgrundlag vil blive mindre og mindre.

"Derfor er også nødt til at være opmærksomme på, hvad der sker ikke bare i Aarhus, men også i resten af Danmark, Europa og verden for at kunne identificere, hvor vi kan gøre vores services og kompetencer gældende," siger Lars Schrøder.

Aarhus Vand tager hul på 2025-strategi efter millionoverskud

"Hvis vi skal effektivisere i den her grad, så bliver det discount-modellen"

Aarhus Vand vil klimasikre sin hjemby – men nye finansieringsregler står i vejen

Vandselskaber vil gøre brug af data nemmere i nyt samarbejde 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også