Aftale om CO2-kvoter bringer EU tættere på klimamål

En EU-aftale om CO2-kvoter vil bringe EU tættere på afgørende klimamål i 2030, vurderer EU-Kommissionen.
Foto: Yves Herman
Foto: Yves Herman
AF RITZAU

Tidligt søndag morgen skete der en afgørende ting for klimapolitikken i EU. Her blev EU-Kommissionen, EU-Parlamentet og EU-landene enige om en foreløbig aftale om CO2-kvoter.

Selv om de færreste i Danmark var vågne, da aftalen blev indgået, så er den i den grad værd at lægge mærke til. Det fastslår EU-Kommissær Frans Timmermans mandag.

Aftalen vil ifølge Timmermans styrke EU’s Emission Trading System (ETS). Det sætter et loft over, hvor meget CO2 virksomheder i medlemslandene må udlede.

Aftalen er derfor afgørende for, at EU kan nå målet om at reducere udslippet af drivhusgasser med 55 procent i 2030.

”Et stærkere kvotehandelssystem vil hjælpe os med at drive investeringer i dekarbonisering og reducere emissionerne yderligere og hurtigere,” siger Frans Timmermans.

Aftalen vil ifølge EU-Kommissionen reducere udslippet fra de sektorer i EU, der er omfattet af ETS, med 62 procent i 2030 i forhold til niveauet i 2005.

Samtidig vil aftalen gradvist udfase de gratis CO2-kvoter, som visse selskaber hidtil har fået for at hjælpe dem i konkurrencen med virksomheder fra tredjelande.

Aftalen betyder også, at al indtjening fra salg af kvoter fremover skal gå til klimaindsatser.

For at hjælpe EU-landene med at reducere udslippet fra transportsektor og bygninger vil der desuden blive indført et separat Emission Trading System på disse områder fra 2027. Det er et ømtåleligt område, som tidligere har udløst protester.

I Frankrig demonstrerede de gule veste eksempelvis med udspring i blandt andet høje priser på brændstof til biler. I flere EU-lande er regeringerne derfor bekymrede for, om nye klimatiltag kan øge omkostningerne for befolkningerne og måske udløse nye protester.

For at modvirke at klimaomstillingen rammer skævt, indeholder aftalen derfor en social klimafond.

Den vil i alt rumme 484 milliarder kroner, som i perioden 2026 til 2032 skal hjælpe husholdninger med lav indkomst, mikrovirksomheder og transportbrugere. De kan få hjælp med omstilling til grøn transport og opvarmning.

”Med den nye sociale klimafond vil EU sikre, at vores grønne omstilling sker på en måde, der beskytter vores mest udsatte og hjælper dem med at være en del af omstillingen,” siger Frans Timmermans.

En del af pengene fra kvotehandlen på brændstof skal gå til at hjælpe borgere med omstillingen via den nye sociale klimafond.

Aftalen skal godkendes af EU-landene og EU-Parlamentet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også