CleantechWatch

EU-politiker skeptisk over for CO2-kvoter på vejtransport: "Stor risiko for at det ikke virker"

SF'er i EU-parlamentet mener, at der kan være en bagside ved at lægge klimakvoter på vejtransporten. Konservativ EU-parlamentariker mener i stedet, det er et helt naturligt skridt, men har ét ønske til, hvordan systemet skal skrues sammen.

Foto: Tycho Gregers/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Onsdag vil EU-kommissionen fremlægge en ny lovpakke, som med navnet ”fit for 55” skal sikre, at EU får skåret sin CO2-udledning med minimum 55 pct. i 2030.

Der er tale om en omfattende pakke, som kommer til at berøre store dele af erhvervslivet – herunder transportsektoren, som efter sigende vil blive en del af EU’s kvotehandelssystem (ETS). Det betyder, at energileverandørerne fremover skal købe kvoter for at have tilladelse til at udlede CO2, hvilket vil få prisen på bl.a. diesel til at stige.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra CleantechWatch

Quantafuel udnævner ny CFO

Cleantech-virksomheden Quantafuel har sat navn på den mand, der fremover får titlen som CFO, og som skal være med til at tage virksomheden ind i næste fase af sin strategi.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

CleantechWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs