CleantechWatch

EU-politiker skeptisk over for CO2-kvoter på vejtransport: "Stor risiko for at det ikke virker"

SF'er i EU-parlamentet mener, at der kan være en bagside ved at lægge klimakvoter på vejtransporten. Konservativ EU-parlamentariker mener i stedet, det er et helt naturligt skridt, men har ét ønske til, hvordan systemet skal skrues sammen.

Foto: Tycho Gregers/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Onsdag vil EU-kommissionen fremlægge en ny lovpakke, som med navnet ”fit for 55” skal sikre, at EU får skåret sin CO2-udledning med minimum 55 pct. i 2030.

Der er tale om en omfattende pakke, som kommer til at berøre store dele af erhvervslivet – herunder transportsektoren, som efter sigende vil blive en del af EU’s kvotehandelssystem (ETS). Det betyder, at energileverandørerne fremover skal købe kvoter for at have tilladelse til at udlede CO2, hvilket vil få prisen på bl.a. diesel til at stige.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra CleantechWatch

Klumme: Slut med kejserens nye klimaklæder

På COP26 i Glasgow har virksomheder og verdensledere forsøgt at finde løsninger på den globale klimakrise. Alle er enige om, at ambitionerne skal øges. Alligevel ser vi stadig virksomheder på stribe annoncere CO2-neutrale målsætninger, som klinger hult, skriver Thomas Schrøder, der er direktør i Schneider Electric, i denne klumme.

Verdo bliver et andelsselskab

Ændringen vil ikke betyde noget for den daglige drift, men det vil give forbrugerne øget indflydelse på Verdo og øge demokratiseringen, siger selskabet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs