CleantechWatch

Radikale Venstre kræver dyrere diesel

Danmark har ikke råd til at tjene trecifrede millionbeløb på øget grænsehandel med diesel, når det samtidig øger den danske CO2-udledning markant, siger Radikale Venstre, som ser tyske prisstigninger som en mulighed for at hæve danske afgifter.

Hvis Danmark ikke hæver afgifterne på diesel, kan vi godt komme til at kigge langt efter opfyldelse af klimamålene, siger Radikale Venstres Rasmus Helveg Petersen. | Foto: Jens Dresling

I takt med at Tysklands CO2-afgift på brændstoffer træder i karakter, bliver prisforskellen mellem dansk og tysk diesel blot større og større, hvilket vil sende 400 mio. kr. i den danske statskasse i 2021, men også øge den danske CO2-udledning med 0,25 mio. ton.

I 2021 øger Tyskland afgiften på diesel med 0,59 kr. per liter, og den afgift vil stige til 1,29 kr. per liter i 2025. Med andre ord vil den danske indtjening fra grænsehandel blot stige og stige de kommende år.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra CleantechWatch

Dansk CO2-lager kan køre på maksimum fra dag et

Total Energies ser ikke noget behov for at demonstrere CO2-lagring under Harald-feltet, men vil starte lagringen i fuld skala, hvis Bifrost-projektet bliver en realitet. Lige nu afhænger meget dog af to forestående begivenheder: Præsentationen af en politisk strategi og tildelingen af EUDP-midler.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Job