Debat: Pilotprojekter bør være første skridt i Power-to-X

Den nye klimaaftale rummer gode tiltag i forhold til Power to-X, men der er brug for at satse på en række mindre pilotprojekter, som baner vejen for udvælgelse af de rigtige store projekter. Det skriver Mogens Skov, energidirektør i Rambøll, i et debatindlæg.
Foto: PRRambøll
Foto: PRRambøll
AF MOGENS SKOV, GLOBAL DIREKTØR, ENERGI, RAMBØLL

Det er svært ikke at være positive efter den nyligt indgåede klimaaftale mellem et flertal af Folketingets partier, som skal være med til at sikre, at vi når målet om en 70 procents reduktion af Danmarks CO2-udledning inden 2030. Et af de vigtigste tiltag i klimaaftalen er, at der oprettes en milliardstor tilskudsordning til Power-to-X-anlæg, altså at man omdanner el fra blandt andet vindmøller til grøn brint. Teknologien skal gøre transport i luften, på vejene og vandet mere grøn. Der er ingen tvivl om, at produktionen af e-fuels og e-kemikalier i hidtil uset størrelse er en væsentlig løsning, for at vi kan nå 70-procentsmålet.

Men at satse alle pengene på storskala-anlæg er ikke nødvendigvis den mest fornuftige start. Der er brug for, at vi grundigt får analyseret, udviklet og testet de nye teknologier af i mindre skala, før vi investerer i den helt store udbygning og transformation væk fra det fossile samfund. Pilotprojekter af forskellige typer og størrelser skal prioriteres – inden aftalens detaljer fastlægges.

Sats flerstrenget

Målet er så ambitiøst, at ingen enkeltstående projekter er nok. Der skal en mangestrenget strategi til. Det vil involvere adskillige projekter med sektorkobling på tværs af producenter og forbrugere. Projekterne skal ikke kun involvere kobling mellem fjernvarme og elproduktion, men også andre sektorer som transport, industri (fx plast- og cementproduktion) og ikke mindst landbrug (fx gødningsproduktion). Teknologi og koncepter for brintproduktion, CO2-fangst og -lagring skal udvikles og modnes i projekter på 5-10 MW i stedet for de mindre projekter, der kører i dag, så vi virkelig får afprøvet de forskellige teknikker. Brinten kan lagres og bruges i form af ren brint, ammoniak og e-fuels, og også det skal testes.

Vi ved ikke, hvilke løsninger der er de rigtige. Og der er sikkert ikke en one-size-fits-all løsning. Det kan sagtens vise sig, at en løsning virker i fx Esbjerg, Ålborg eller Odense, men ikke i København. Storstilet udbygning af vedvarende energi er positivt, men hvis vi ikke tager os tiden til at modne de teknologier, der skal udnytte den, er der stor risiko for, at vi ender med at have foretaget store samfundsinvesteringer, som dels ikke er effektive og formentlig heller ikke økonomisk optimale.

For Danmarks skyld er det vigtigt, at vi tester alle muligheder og vælger de bedste. Så skal vi nok finde det, som mangler for at nå i mål med CO2-reduktionerne.

PTX-anlæg skal i udbud

Dan Jørgensen: Power-to-X-investeringer kommer ikke fra statskassen alene 

Nye millioner til grøn teknologi: Aalborg Portland klar til at teste CO2-fangst

Brintbranchen jubler over stærk klimaaftale 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også