CleantechWatch

En million fossilbiler skal fjernes fra vejene for at nå klimamål

Der skal køre en million færre benzin- og dieselbiler på de danske veje, hvis Danmark skal nå i mål med at nedbringe CO2-udslippet fra transporten inden 2030, viser en ny rapport.

Foto: Henning Hjorth

Danmark skal fjerne omkring en million benzin- og dieselbiler fra vejene, hvis det skal lykkes at nedbringe udslippet fra vores transport, så det lever op til målet om at reducere med 70 procent i 2030, skriver Politiken.dk.

I en ny rapport demonstrerer Ingeniørforeningen IDA sammen med forskere fra Aalborg Universitet, hvordan udslippet fra transport og energi kan sænkes, så de opfylder de politiske ambitioner.

En forudsætning er, at danskerne næsten halverer forbruget af fossil olie og diesel i personbiler.

Det indebærer, at der i 2030 kun må køre mellem 1,5 og 2 millioner fossilbiler, afhængigt af hvor mange kilometer de kører. Der er 2,6 millioner biler i den danske bilpark i dag.

"Det handler ikke i så høj grad, om vi har en million elbiler, men om, at vi skal have fokusere på målet om færre biler på benzin og diesel," siger professor Henrik Lund, Aalborg Universitet, som er førsteforfatter på rapporten, til Politiken.

Ingeniørernes plan indeholder en kraftig stigning af salget af elbiler, som der i 2030 skal være 1,3 millioner af.

Sammen med en investering i elektriske varebiler, busser og særlige veje til elektriske lastbiler vil det koste 73 milliarder kroner. Dertil kommer et par milliarder til ladestandere, så bilejerne kan lade elbilerne op.

Med de mange nye elbiler vil både antallet af biler og trafikken på vejene stige. Alligevel barberer planen næsten to tredjedele af dagens udslip på blot ti år.

(Denne historie er videreformidlet af Ritzau på vegne af Politiken)

Klimakøreplan: Den tunge vejtransport kommer ikke i mål i 2030

Flere modeller og øget klimabevidsthed har givet salget af grønne biler et markant løft

Slagsmålet om den grønne transport begynder 

Mere fra CleantechWatch

Dansk CO2-lager kan køre på maksimum fra dag et

Total Energies ser ikke noget behov for at demonstrere CO2-lagring under Harald-feltet, men vil starte lagringen i fuld skala, hvis Bifrost-projektet bliver en realitet. Lige nu afhænger meget dog af to forestående begivenheder: Præsentationen af en politisk strategi og tildelingen af EUDP-midler.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Job