CleantechWatch

Små virksomheder føler sig ikke hørt i klimapartnerskaberne

Ikke alle virksomheder føler ejerskab til de klimapartnerskaber, der om få uger afleveres til regeringen. Ministeren opfordrer til, at virksomheder, der ikke føler sig hørt, sender forslag direkte til ham.

"Man skal passe på med ikke at reducere erhvervslivet til de 50 virksomheder, der typisk fremgår af Børsens lyserøde sider," lyder det fra fra vicedirektør Jakob Brandt fra erhvervsorganisationen SMV Danmark. | Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix

"Man skal passe på med ikke at reducere erhvervslivet til de 50 virksomheder, der typisk fremgår af Børsens lyserøde sider."

Advarslen kommer fra vicedirektør Jakob Brandt fra erhvervsorganisationen SMV Danmark.

Han repræsenterer 18.000 små og mellemstore virksomheder, og i Ugebrevet Mandag Morgen retter han en hård kritik mod den ramme, som regeringen har sat for de 13 partnerskaber, der skal være med til at forme fremtidens klimapolitik.

Dels er formændene for partnerskaberne topchefer i nogle af Danmarks største virksomheder, og det er dem, der har sidste hånd på de anbefalinger, der ryger videre til politikerne. Og dels har regeringen udliciteret en betydelig sekretariatsopgave, som erhvervsorganisationerne udfører gratis.

Arbejdsbyrden er ifølge SMV Danmark så massiv, at regeringen burde have stillet embedsmænd til rådighed for arbejdet, eller økonomi til at købe sig til ekstra støtte.

"Når man laver en proces som denne, så er det kun organisationerne med økonomisk kapital i ryggen – dem med medlemmer, som betaler meget store kontingenter – der kan være med hele vejen," siger Jakob Brandt, som dog oplever et bredere samarbejde i partnerskabet for bygge og anlæg.

Man skal passe på med ikke at reducere erhvervslivet til de 50 virksomheder, der typisk fremgår af Børsens lyserøde sider.

Jakob Brandt, vicedirektør, SMV Danmark

Kritikken bakkes op af De Samvirkende Købmænd:

"Den igangværende proces risikerer at blive en politisk gidseltagning af et erhvervsliv, hvor den reelle indflydelse på anbefalingerne kommer fra et mindretal af de største virksomheder," siger direktøren i De Samvirkende Købmænd John Wagner og fortsætter:

"Jeg kender godt til argumentationen om, at de kan være trækvogn for resten, men det nytter jo ikke, at vi spiller en masse ting ind i diverse undergrupper, men når der så skal træffes en beslutning om, hvad man går videre med, så glemmer man alt om de ordninger, som kan være nødvendige for, at de små og mellemstore virksomheder leverer deres del."

Erhvervsminister Simon Kollerup (S) mener derimod, at flere af klimapartnerskaberne har et særligt fokus på de mindre virksomheder.

"Jeg er meget enig i, at de små og mellemstore virksomheder er vigtige for den grønne omstilling. Fra starten af arbejdet med klimapartnerskaberne har vi lagt vægt på, at arbejdet foregår i en åben proces med involvering af virksomheder bredt i erhvervslivet," siger han i et skriftligt svar til Mandag Morgen.

Simon Kollerup opfordrer til, at de små og mellemstore virksomheder, der ikke føler sig hørt, sender forslag direkte til ham.

Vi har indsamlet input fra alle kanter – store som små – gennem spørgeskemaer, workshops i brancheforeningerne og rundbordsdiskussioner.

Eva Berneke, adm. direktør, KMD

Michael Løve, som er direktør i Netto International under Salling Group-koncernen og formand for handelsklimapartnerskabet kan ikke genkende det billede, som de små og mellemstore virksomheder tegner.

"Vi har slået dørene op og tænkt 'jo flere, jo bedre'. Vi inviterede alle, vi tænkte kunne have relevante input, og alle har jo været velkomne. Vi har afholdt en lang række workshops, og jeg har virkelig været imponeret over, hvor mange, som har engageret sig i det her. Vi vil så præsentere omkring 100 initiativer i alt. Men det er klart, at vi heraf har lavet en ret hård prioritering af de initiativer, som vi virkelig synes batter, og som regeringen bør kigge på som det første. Hvis vi overlod al fordøjelsesarbejdet til regeringen, så tror jeg slet ikke, det ville være nogen hjælp," siger Michael Løve til Mandag Morgen.

Ifølge hans optælling har i alt 165 personer fra 45 virksomheder og 30 organisationer deltaget i handelspartnerskabets proces.

Eva Berneke, direktør i it-virksomheden KMD og formand for klimapartnerskabet for service, it og rådgivning, fremhæver også, at balancen mellem initiativer målrettet SMV’erne og det brede erhvervsliv har været en central del af processen.

"Vi har indsamlet input fra alle kanter – store som små – gennem spørgeskemaer, workshops i brancheforeningerne og rundbordsdiskussioner. De mange værdifulde input har vi kogt sammen, men vi har også været nødt til at prioritere benhårdt i, hvor mange forslag, som vi går til regeringen med," fortæller hun i et skriftligt svar til Mandag Morgen.

Prioriteringerne er sket ud fra, hvad der giver den største effekt med færrest mulige benspænd, forklarer hun.

(Denne artikel er videreformidlet af Ritzaus Bureau på vegne af Mandag Morgen.)

Tommy Ahlers lancerer klimapartnerskab

Klimapartnerskab: Væk med afgifter på overskudsvarme 

Mere fra CleantechWatch

Re-Match opnår fuldtegning i aktieudbud på få timer

"Vi er yderst tilfredse med den positive udvikling her til morgen, der gør, at vi allerede er nået hertil," siger Laurits Bach Sørensen, bestyrelsesformand i Re-Match, som dermed er et skridt tættere på den børsnotering, virksomheden har genoptaget arbejdet imod.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Job