Coops forslag om at forbyde tilbudsaviser kritiseres for spin

Et farvel til de trykte tilbudsaviser vil give Coop en konkurrencefordel, mener lektor ved CBS, der ser det som en væsentlig grund til, at Coop har opfordret til et forbud. Men det afviser Coop.
Foto: Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Det trak overskifter, da Coop i sidste uge opfordrede klimaminister Dan Jørgensen (S) til et forbud mod tilbudsaviser for at nedbringe CO2-aftrykket. Men ifølge ekstern lektor ved Copenhagen Business School, Per Østergaard Jacobsen, handler forslaget lige så meget om at sikre Coop en konkurrencefordel, skriver Berlingske.

"Det er fandeme flot spin. Med den nye klimaplan har de bragt sig i en position, hvor de fremstår som klassens duks, men realiteten er, at hvis der kommer et forbud, så har Coop et stort forspring," siger Per Østergaard Jacobsen til Berlingske.

Også medlem af folketinget for Venstre Jan E. Jørgensen mener, at Coop med forslaget ikke kun plejer grønne men også egne interesser. Det skyldes, at Coop har en veludbygget kontakt til kunderne via andre kanaler end tilbudsaviser som f.eks. deres app og medlemsklub, som 1,8 mio. er en del af.

Coop aviser over for Berlingske, at forslaget handler om at få et forspring i konkurrencen, selvom koncernen er langt fremme med digital kommunikation.

Forslaget om at fobryde tilbudsaviser er en del af Coops klimaplan, der blev fremlagt i sidste uge. En af koncernens kæder, Dagli'Brugsen, har besluttet at udfase den trykte tilbudsavis.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MediaWatch)

Coop sætter kurs mod "klimapositiv" drift med ny plan

Coop erstatter en halv mio. plastikbakker med græspap 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også