En del af Watch Medier

CleantechWatchfredag3. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Miljøteknologi
  • Affald
  • Vand
  • Rådgivning
  • Regulering
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Miljøteknologi
  • Affald
  • Vand
  • Rådgivning
  • Regulering
06.10.2019kl. 08.00

Dansk luftfart vil lægge klimaafgift på flyrejser fra Danmark

Den danske luftfartsbranche vil oprette fond, der skal støtte forskning i grønne løsninger til luftfart. SAS foreslår et bidrag på cirka 20-30 kroner per billet.
Foto: Jens Dresling
AF RITZAU

De danske lufthavne og flyselskaber foreslår at sætte en klimaafgift på alle flyrejser fra Danmark.

Pengene skal gå til en uafhængig klimafond, som skal støtte forskning i grønne løsninger inden for luftfart.

Tanken er, at afgiften skal afhænge af, hvor stor en klimabelastning flyrejsen har. Samlet skal der årligt 250-300 millioner kroner i fonden.

Den konkrete model og størrelsen på afgiften er ikke på plads. Antallet af flyrejser fra Danmark var 18,2 millioner i 2018, og sætter man tallet ind i det regnestykke, vil afgiften i gennemsnit være 16,50 kroner per billet.

Bag forslaget står Dansk Luftfart, der repræsenterer selskaber som Københavns Lufthavn, Billund Lufthavn, SAS og Norwegian.

"Vi vil tage et initiativ med et stort beløb, som kan få en reel indflydelse på det klima, der er omkring os, og som kan sænke CO2-udledningen på globalt plan," siger Thomas Woldbye, administrerende direktør for Københavns Lufthavn.

Han mener, at udviklingen af nye løsninger er svaret på at begrænse flys klimaudledning. Ikke at flyve mindre.

"Vi fjerner ikke CO2-udledningen ved, at Danmark holder op med at flyve, men i stedet ved, at Danmark laver løsninger, der kan fjerne udledningen. Det kan vi brede ud i hele verden," siger Thomas Woldbye.

Forslaget er sendt til transportminister Benny Engelbrecht (S) og klimaminister Dan Jørgensen (S) med henblik på at lave en aftale om at sænke CO2-udledningen i branchen.

I Folketinget har en række partier foreslået flyafgifter i forskellige former.

Thomas Woldbye siger, at der ikke er penge til både at indføre branchens eget forslag og en politisk bestemt afgift på flyrejser.

"Vi har ikke pengene to gange, som branchen har det lige nu," siger Thomas Woldbye, der håber, at branchens forslag kan blive til virkelighed i 2020.

Benny Engelbrecht har ikke haft mulighed for at stille op til interview, men siger i en skriftlig kommentar:

"Jeg er glad for, at branchen melder sig på banen og tager ansvar. Regeringen vil sikre, at flybranchen også bidrager i klimaindsatsen - præcis som der står i forståelsespapiret. Vi kan dog ikke lægge os fast på en konkret model endnu," siger han.

SF, der har foreslået flyafgifter på 60-400 kroner per billet, kalder branchens forslag et "godt indspark".

"Det er rigtig positivt, at luftbranchen mener, at de skal bidrage til den grønne omstilling. Men ambitionsniveauet er til den lave side," siger klimaordfører Signe Munk.

Samme toner lyder fra De Radikale, der har foreslået at lægge afgifter per ton CO2-udledning fra flyrejser.

"Det er en utrolig glædelig nyhed, at luftfartsbranchen er klar over, at der skal ske noget, men niveauet er lagt lidt lavt," siger miljøordfører Ida Auken.

Luftfartsselskabet SAS foreslår selv et bidrag på cirka 20-30 kroner per billet, som kunderne skal betale, fortæller Simon Pauck Hansen, koncerndirektør i SAS

"Vi håber og tror på, at vores kunder vil være villige til at støtte den omstilling, som vi har behov for, for at industrien kan blive mere bæredygtig," siger han og tilføjer:

"Det er et beskedent beløb, men alligevel 300 millioner kroner hvert år, som vil kunne give muligheder for at fremme de initiativer, der allerede er i gang, men også yderligere accelereres, så vi kan få omstillingen til at ske hurtigere."

Dansk indenrigsflyvning skal være klimaneutral allerede næste år 

Lufthavnsejer vil have 100 pct. elektrisk flytrafik i Norge 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Viega/pr
Miljøteknologi

Leverandør af vandteknik løfter hovedtallene

Vandkoncernen Viega nærmer sig et tocifret millionoverskud i Danmark. 
  • AVK fortsætter vækst og lander rekordresultat
  • Ventilproducent nedjusterer igen

For abonnenter

Photo: Jens Dresling
Miljøteknologi

Trods protester får byggeri af stort milliardanlæg til biorester grønt lys

Photo: Colourbox
Miljøteknologi

Trecifret millioninvestering: Finsk genanvender vil imødekomme øget efterspørgsel

For abonnenter

Foto: Katrine Hørup Noer
Vand

Organisation: Virksomhederne skal få flere kvinder ind på STEM-uddannelser

For abonnenter

Foto: Rgs Nordic/pr
Miljøteknologi

Udvalg i Slagelse Kommune vil afvise tilladelse til RGS Nordic

For abonnenter

Photo: PER FOLKVER
Affald

Special Waste Systems kan nu udvide lagerkapacitet

For abonnenter

Læs også

Foto: Katrine Hørup Noer
Vand

Organisation: Virksomhederne skal få flere kvinder ind på STEM-uddannelser

Virksomhederne skal skubbe på, når fordelingen mellem mænd og kvinder på landets STEM-uddannelser skal balanceres mere ud, lyder det fra kvindelige erhvervsfolk.

For abonnenter

Photo: Colourbox
Miljøteknologi

Trecifret millioninvestering: Finsk genanvender vil imødekomme øget efterspørgsel

For at kunne følge med den stigende efterspørgsel på rene genbrugsmetaller smider finske Kuusakoski 25 mio. euro efter ny produktlinje. 

For abonnenter

Foto: Rgs Nordic/pr
Miljøteknologi

Udvalg i Slagelse Kommune vil afvise tilladelse til RGS Nordic

Efter et møde i Klima og Miljøudvalget i Slagelse Kommune onsdag har udvalget besluttet ikke at ville give RGS Nordic tilladelse til at udlede renset spildevand, men afventer møde med Miljøstyrelsen og minister, skriver medie.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Leverandør af vandteknik løfter hovedtallene – 10.18
  • Trods protester får byggeri af stort milliardanlæg til biorester grønt lys – 09.25
  • Trecifret millioninvestering: Finsk genanvender vil imødekomme øget efterspørgsel – 07.43
  • Organisation: Virksomhederne skal få flere kvinder ind på STEM-uddannelser – 07.07
  • Udvalg i Slagelse Kommune vil afvise tilladelse til RGS Nordic – 2. feb.
  • Special Waste Systems kan nu udvide lagerkapacitet – 2. feb.
  • Forbrugerråd: Det går for langsomt med at stoppe brugen af PFAS – 2. feb.
  • Overvågningssystem stod af og kostede vandafbrydelse – 2. feb.
  • Svanehøj henter ny økonomidirektør i Siemens Gamesa – 2. feb.
  • Advokatundersøgelse koster forsyningsselskab millionbeløb – 2. feb.
Flere nyheder

Job

  • Strategisk Forretningsudvikler til CO2- og brintinfrastruktur

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Watch Job

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Job

  • Strategisk Forretningsudvikler til CO2- og brintinfrastruktur

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Kolofon

CleantechWatch
Søg

Sektioner

  • Miljøteknologi
  • Affald
  • Vand
  • Rådgivning
  • Regulering
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Emma Gelbjerg-Hansen

egh@cleantechwatch.dk

Tlf.: 3330 8343

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: 70 777 482

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: 70 777 482

Job

Abonnement

Prøv CleantechWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

cleantechwatch@infowatch.dk

Tlf.: 70 777 482

Læs mere om abonnement her

Adresse

CleantechWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: 3330 8410

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © CleantechWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
CleantechWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge