Dansk luftfart vil lægge klimaafgift på flyrejser fra Danmark

Den danske luftfartsbranche vil oprette fond, der skal støtte forskning i grønne løsninger til luftfart. SAS foreslår et bidrag på cirka 20-30 kroner per billet.
Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling
AF RITZAU

De danske lufthavne og flyselskaber foreslår at sætte en klimaafgift på alle flyrejser fra Danmark.

Pengene skal gå til en uafhængig klimafond, som skal støtte forskning i grønne løsninger inden for luftfart.

Tanken er, at afgiften skal afhænge af, hvor stor en klimabelastning flyrejsen har. Samlet skal der årligt 250-300 millioner kroner i fonden.

Den konkrete model og størrelsen på afgiften er ikke på plads. Antallet af flyrejser fra Danmark var 18,2 millioner i 2018, og sætter man tallet ind i det regnestykke, vil afgiften i gennemsnit være 16,50 kroner per billet.

Bag forslaget står Dansk Luftfart, der repræsenterer selskaber som Københavns Lufthavn, Billund Lufthavn, SAS og Norwegian.

"Vi vil tage et initiativ med et stort beløb, som kan få en reel indflydelse på det klima, der er omkring os, og som kan sænke CO2-udledningen på globalt plan," siger Thomas Woldbye, administrerende direktør for Københavns Lufthavn.

Han mener, at udviklingen af nye løsninger er svaret på at begrænse flys klimaudledning. Ikke at flyve mindre.

"Vi fjerner ikke CO2-udledningen ved, at Danmark holder op med at flyve, men i stedet ved, at Danmark laver løsninger, der kan fjerne udledningen. Det kan vi brede ud i hele verden," siger Thomas Woldbye.

Forslaget er sendt til transportminister Benny Engelbrecht (S) og klimaminister Dan Jørgensen (S) med henblik på at lave en aftale om at sænke CO2-udledningen i branchen.

I Folketinget har en række partier foreslået flyafgifter i forskellige former.

Thomas Woldbye siger, at der ikke er penge til både at indføre branchens eget forslag og en politisk bestemt afgift på flyrejser.

"Vi har ikke pengene to gange, som branchen har det lige nu," siger Thomas Woldbye, der håber, at branchens forslag kan blive til virkelighed i 2020.

Benny Engelbrecht har ikke haft mulighed for at stille op til interview, men siger i en skriftlig kommentar:

"Jeg er glad for, at branchen melder sig på banen og tager ansvar. Regeringen vil sikre, at flybranchen også bidrager i klimaindsatsen - præcis som der står i forståelsespapiret. Vi kan dog ikke lægge os fast på en konkret model endnu," siger han.

SF, der har foreslået flyafgifter på 60-400 kroner per billet, kalder branchens forslag et "godt indspark".

"Det er rigtig positivt, at luftbranchen mener, at de skal bidrage til den grønne omstilling. Men ambitionsniveauet er til den lave side," siger klimaordfører Signe Munk.

Samme toner lyder fra De Radikale, der har foreslået at lægge afgifter per ton CO2-udledning fra flyrejser.

"Det er en utrolig glædelig nyhed, at luftfartsbranchen er klar over, at der skal ske noget, men niveauet er lagt lidt lavt," siger miljøordfører Ida Auken.

Luftfartsselskabet SAS foreslår selv et bidrag på cirka 20-30 kroner per billet, som kunderne skal betale, fortæller Simon Pauck Hansen, koncerndirektør i SAS

"Vi håber og tror på, at vores kunder vil være villige til at støtte den omstilling, som vi har behov for, for at industrien kan blive mere bæredygtig," siger han og tilføjer:

"Det er et beskedent beløb, men alligevel 300 millioner kroner hvert år, som vil kunne give muligheder for at fremme de initiativer, der allerede er i gang, men også yderligere accelereres, så vi kan få omstillingen til at ske hurtigere."

Dansk indenrigsflyvning skal være klimaneutral allerede næste år 

Lufthavnsejer vil have 100 pct. elektrisk flytrafik i Norge 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også