Langtrukken Oman-hovedpine martrer fortsat Cowi

Den danske rådgiver bruger stadig millioner på en verserende voldgiftssag, der relaterer sig til et kuldsejlet lufthavnsprojekt i sultanatet. Cowi forventer sagen afsluttet i 2022.
Foto: Cowi / PR
Foto: Cowi / PR

På trods af torsdagens pæne nøgletal for første halvår, er der fortsat et tykt mellemøstligt hår at finde i Cowis regnskab.

Således viser et kig på den rådgivende ingeniørkoncerns regnskabstal en forskel i ebitda (driftsoverskud før, renter, skat, afskrivning og gældsafvikling) på 54 mio. kr. alt efter om man medregner omkostningerne til en verserende voldgiftssag i Oman eller ej.

Differencen dækker over "betydelige omkostninger til advokater og selve voldgiftens afvikling," oplyser Cowis chef for strategisk og finansiel kommunikation, Thomas Grøndorf, i en mail til CleantechWatch.

Den pågældende voldgiftssag blev i sin til anlagt af Cowi og konsortiepartneren Larsen Architects mod Transportministeriet i Oman, hvor de danske selskaber mener at have penge til gode i kraft af deres design- og tilsynskontrakter på to enorme lufthavnsprojekter.

Da Cowi og Larsen Architects vandt opgaven tilbage i 2005, var der tale om den danske rådgivers hidtil største internationale enkeltkontrakt.

Projektet blev dog ramt af flere bump på vejen, blandt andet som følge af stor udskiftning på trafikministerposten i Oman, hvilket medførte flere revideringer af projektet.

Derfor startede Cowi tilbage i 2011 en genforhandling af aftalen, som varede 15-16 måneder, indtil parterne i sommeren 2012 smed håndklædet i ringen i erkendelse af, at det ikke var muligt at nå til enighed.

På det tidspunkt havde den danske rådgiver i flere måneder fortsat med at levere ydelser på de milliarddyre lufthavnsprojekter på trods af, at sultanatet i Oman i april samme år indstillede samtlige betalinger til den danske rådgiver.

Og det er altså det arbejde, Cowi nu forsøger at få betaling for gennem voldgiftsretten.

"Vi forventer, at voldgiftssagen er færdigbehandlet i løbet af 2022. Grundet den igangværende voldgift kan vi ikke kommentere sagen yderligere," skriver Thomas Grøndorf i mailen.

Det fejlslagne projekt var i sin tid med til at understøtte Cowis beslutning om efterfølgende at neddrosle aktiviteterne i Mellemøsten til fordel for et større sats på Norden og det amerikanske marked.

"Det er klart, at en sådan oplevelse betyder, at man ser endnu mere kritisk på ordrer i regionen. Det kan godt være, at der er et marked og en masse byggekraner, men det nytter jo ikke noget, hvis man ikke får sine penge," sagde adm. direktør Lars-Peter Søbye i 2013 til Berlingske.

Cowi melder om voksende ordrebog og vækst i Norge og Storbritannien 

Cowi-ejet selskab udvider forretningen i håb om flere infrastrukturprojekter 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også