Hydract holder fast i guidance, men melder om "udvikling" i vigtigt marked

Det børsnoterede cleantech-selskab har kæmpet med at få gang i ordrene og måtte i slutningen af oktober atter nedjustere sin guidance.
Hydract producerer ventiler til blandt andet drikkevareindustrien. | Foto: Hydract/PR
Hydract producerer ventiler til blandt andet drikkevareindustrien. | Foto: Hydract/PR

2023 har ikke været et nemt år for ventilproducenten Hydract, der i juni efter flere forsøg fik sikret sig en livsvigtig kapitalindsprøjtning til at genoprette selskabets økonomi.

Og selvom ventilproducenten nu kan melde om endnu et pilotprojekt hos et unavngivet, men ”større fødevareselskab”, er der endnu ikke kommet nævneværdigt hul på ordrebylden i indeværende år.

I hvert fald fastholdes forventninger til 2023, efter at cleantech-virksomheden, der er noteret på Nasdaqs vækstbørs First North, i slutningen af oktober atter måtte nedjustere sin guidance.

Fødevareselskabet, hvor Hydract skal gennemføre et nyt pilotprojekt, har mejeriaktiviteter i Dach-regionen, der tæller Tyskland, Østrig og Schweiz, fremgår det af en børsmeddelelse.

For to uger siden kunne Hydract komme med en lignende melding om et pilotprojekt hos den tyske mejerist Sachsenmilch. 

Formålet med begge projekter er, at ”kunden ønsker konkret erfaring med Hydracts teknologi for efterfølgende at kunne implementere den i en bredere sammenhæng”, lyder det i meddelelsen.

Strategisk vigtigt marked

Til gengæld er der en udvikling at spore i mejerisektoren, som af Hydract betragtes som et strategisk vigtigt marked, fremgår det af børsmeddelelsen. Den udvikling kan komme cleantech-virksomheden til gode, der i en længere periode har kæmpet med at få gang i salget.

”Denne ordre harmonerer fuldt ud med de udvikling, som Hydract oplever, hvor mejerisektoren i øjeblikket lægger stor vægt på overgangen til bæredygtig produktion og øget digitalisering. Mejerisektoren fokuserer især på at mindske energiforbruget og CO2-udledningen, men der er også en stigende prioritering af digitalisering i produktionsprocessen, som Hydracts fuldt digitalt styrede ventiler bidrager aktivt til,” skriver cleantech-virksomheden i sin børsmeddelelse.

”Det er derfor glædeligt, at vi nu også er i stand til at tiltrække udenlandske kunder, som ønsker at teste fordelene ved at anvende Hydracts teknologi og produkter,” lyder det videre.

Hydracts ledelse spår et salg for hele året mellem 6 mio. kr. og 8 mio. kr. – tidligere var målet i intervallet 15-18 mio. kr. – mens resultatet før skat i oktober blev nedjusteret fra et tab på 5-8 mio. kr. til mellem -10 mio. kr. og -11 mio. kr.

Det er særligt et skuffende salg af procesventiler til drikkevandsindustrien, der har givet Hydract kvaler de seneste år. 

Blot 1,6 mio. kr. lykkedes det Hydract at omsætte for hele sidste år – milevidt fra den omsætningsguidance på 23-27 mio. kr., der var forventningen ved indgangen til 2022, og som løbende blev nedjusteret ad flere omgange. 

Og da en kapitalrejsning i efteråret 2022 ikke var slået til, meldte ledelsen i marts ud, at et salg af virksomheden var på tegnebrættet som en af flere muligheder for at redde den pressede virksomhed. 

Ejendomsinvestoren Michael Kaa Andersen kom dog Hydract til undsætning i sommer ved at tilføre i alt 6,8 mio. kr. samt polstre ventilproducentens likviditet med et konvertibel lån på 4 mio. kr. 

I sommer valgte Hydract på grund af usikkerhed om antal ordrer at droppe offentliggørelsen af guidance for mere end et år ad gangen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også