CleantechWatch

Selvlappende dæk giver hovedbrud hos dansk genanvender

De såkaldt self-sealing bildæk markedsføres som miljøvenlige og sikre for forbrugerne, men skaber voldsomt knas i maskineriet på Genans fabrikker. Ifølge direktør bruger man årligt millioner på at frasortere dem.

Foto: Genan/PR

Michelin kalder dem ”miljøvenlige”, og ifølge Continental sikrer de dig en punkterfri tur til stranden

Men for danske Genan har de såkaldte self-sealing bildæk – der af producenterne markedsføres på at kunne lappe sig selv, når de rammes af en punktering – været genstand for store frustrationer, siden de begyndte at rulle ind på markedet.

Forklaringen er, at sealingmassen i dækkene klæber sig fast i maskineriet hos genanvendelsesvirksomheden, når de neddeler dækstykkerne. Dermed begynder gummiet at klumpe sig sammen, og det har givet store problemer hos Genan, der er verdens største aktør inden for dækgenanvendelse målt på produktion.

”I 2012 havde vi brand i nogle neddelingsmaskiner, vi simpelthen ikke kunne forstå, hvor kom fra. Da vi får skilt dem ad, kan vi se, at det er fuldstændig klæbet til inde i maskineriet,” siger Michael Agerkilde, der er produktionsdirektør i Genan.

Siden hændelsen har Genan lukket ned for modtagelsen af self-sealing bildæk. Alligevel er det ifølge direktøren siden blevet til omkring tyve mindre brandhændelser på tværs af Genans seks fabrikker i Danmark, Tyskland, Portugal og USA. Det skyldes, at indsamlere er fortsat med at indlevere dem, og at de af og til stadig finder vej til maskinerne, selv om der på hver fabrik er to mand ansat på fuld tid til manuelt at frasortere de sealede dæk.

”Det er nogle kæmpestore sorteringsomkostninger. Vi betaler vel ca. en mio. kr. om året til det i Danmark og det samme på hver af fabrikkerne i udlandet,” siger Michael Agerkilde, der vurderer, at mellem to og tre pct. af de omkring 25.000 dæk, Genan behandler dagligt på sine seks fabrikker er self-sealing.

Hver brandhændelse koster ifølge direktøren i et sted mellem 50.000 kr. og 100.000 kr. i tabt produktionstid.

Manglende afsætningsmuligheder

For at afbøde problemerne har Genan løbende skruet op for bøderne, så kunder i dag skal punge ud med 25 euro per self-sealing-dæk, de uretmæssigt indleverer. Samtidig bliver kunderne pænt bedt om at tage dækkene med sig igen.

Alligevel bliver der stadig taget kreative metoder i brug for at slippe af med dæktypen.

”I Tyskland (hvor Genan har tre fabrikker, red.) har vi nogle gange taget folk i at læsse dækkene af på en måde, så de fine dæk ligger øverst i bunken, mens de sealede dæk ligger skjult nedenunder,” fortæller Michael Agerkilde.

Ifølge direktøren er problemet, at der i dag mangler legitime genanvendelsesløsninger til de sealede dæk. I Danmark er det sågar ulovligt at brænde dæk af på affaldsenergianlæg, så der er reelt ikke nogle steder at gøre af de udtjente bildæk herhjemme. En problematik, som Genan løbende har været i kontakt med miljømyndighederne om.

”Der burde være et politisk indgreb i Danmark – heller i går end i dag,” siger Michael Agerkilde.

”Enten skal man holde skidtet ude af landet, eller også er man nødt til at sikre, at der kommer en forsvarlig genanvendelsesløsning herhjemme.

Har I selv overvejet at investere i en produktionslinje, der ville kunne håndtere self-sealing dæk?

”Jo, men der skal være et incitament til at tage dækkene, så det er ikke noget, jeg går videre med, før jeg med sikkerhed ved, at der er noget at fylde i anlægget. Det er jo dyrt at lave en produktionslinje med separate containere til kun 2-3 pct af dækkene. Hvis vi vidste, at vi kunne få alle de sealede dæk fra Norge, Sverige og Danmark, kunne det give mening, men hvis det bare er dem fra Jylland og Fyn går det jo ikke”, siger Michael Agerkilde.

Direktøren mener også, producenterne har et ansvar for de brandproblemer, Genan oplever.

Han mener dertil, at tendensen til at markedsføre self-sealing dæk som miljørigtige er problematisk.

”Når man sætter et nyt produkt på markedet, så skal det altså gerne kunne recycles,” siger Michael Agerkilde.

Producent: Klar over udfordring

CleantechWatch har forelagt Genans kritik for Michelin og Continental, der er blandt de førende producenter af self sealing-dæk i Europa.

Redaktionen har spurgt, om dækproducenterne er opmærksomme på problemerne med genanvendelsen af dæktypen, og om de arbejder med konkrete tiltag for at fremme muligheden for at gøre self sealing dæk genanvendelige.

Endelig har CleantechWatch spurgt, om den manglende genanvendelighed, som Genan oplever, er i overensstemmelse med CSR-politikken hos producenterne, der begge opfordrer til at fremme genanvendelse af udtjente dæk.

Michelin er ikke vendt tilbage på CleantechWatchs henvendelse.

Continetal svarer i en mail, at deres self-sealing produkt – der går under navnet ’Contiseal’ – ”i princippet” kan genanvendes som andre dæk, både ”materialet og energimæssigt”.

”Men vi er klar over, at genbrug af Contiseal-dæk er en større teknisk udfordring end for konventionelle personbilsdæk. Derfor undersøger vi en standardiseret proces for, hvordan man fjerner forseglingslaget før materialegenanvendelsesprocessen,” lyder det i mailen.

Virksomheden skriver videre, at Contiseal ”gør reservehjulet overflødigt, hvilket sparer ressourcer og reducerer køretøjets samlede vægt”. Det ”resulterer i lavere emissioner fra et køretøjer med forbrændingmotorer og en længere rækkevidde for elektriske køretøjer”, skriver Continental.

Energikrise har sat lommeregneren på overarbejde hos Genan

Genan forventer at sende overset restprodukt til genanvendelse i løbet af 2022

Genan klarer sig helskindet igennem ”uforudsigeligt” 2021

Produktionsstop satte kæp i hjulet på Genans mål for energieffektivisering

Mere fra CleantechWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

CleantechWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs