CleantechWatch

Startup vil gøre byggebranche grøn med søgræs

Startup-virksomheden Søuld vil med sine materialer af søgræs tilbyde et CO2-negativt materiale som alternativ til byggebranchens mere forurenende muligheder i dag.

Tobias Øhrstrøm er uddannet arkitekt og ingeniør og er i dag adm. direktør i den grønne startup-virksomhed Søuld. | Foto: Søuld/PR

En plante, som kan blive til et bæredygtigt og CO2-negativt produkt.

Det er grundstenen i det, som den danske startup-virksomhed Søuld laver. Virksomheden indsamler ålegræs og omdanner det til produkter, der ifølge selskabet både isolerer, absorberer lyd, er godt for indeklimaet, og som kan bruges i byggebranchen.

Dermed vil virksomheden komme med et grønt alternativ til en branche, som i høj grad baserer sig på ressourcetunge materialer.

”For at komme i gang med den grønne omstilling har vi brug for noget, som lagrer CO2 og ikke bare kompenserer. Vi har brug for at anvende materialer, der er levende i stedet for at grave ting ud af undergrunden. Det er vores filosofi med Søuld,” siger adm. direktør i Søuld Tobias Øhrstrøm, som er uddannet arkitekt og ingeniør.

Hundrede år gammel tradition

Søuld er en tolv år gammel virksomhed, men udviklingen af søgræs ligger for staruppen blot syv år tilbage. Det skyldes, at den nye teknologi står på skuldrene af en ældre virksomhed, som har arbejdet med at videreføre en flere hundrede år gammel tradition fra Læsø: Tangtage.

”Vi stiftede bekendtskab med Henning på Læsø, som for cirka tolv år siden fik midler fra Realdania og A.P. Møller til at genetablere tangtage på Læsø,” siger Tobias Øhrstrøm.

Beslutningen om at sammenlægge de to virksomheder skete, da Tobias Øhrstrøm kunne se de gode egenskaber, de flere hundrede år gamle tangtage på Læsø havde. Tanget kan ikke brænde grundet højt saltindhold, der går ikke dyr i det på grund af højt jodindhold, det isolerer godt og er utroligt holdbart, lyder det.

Fra det udgangspunkt udviklede Søuld et produkt, man kan skære og håndtere, og som er stift og holdbart. Og så er der CO2-aspektet.

”Ålegræs en plante, der laver af fotosyntese. Mens planten er i live, optager den en masse CO2, som bliver lagret i bladene,” siger Tobias Øhstrøm og tilføjer, at en effektiv kvadratmeter søgræs kan optage omtrent lige så meget CO2 som en kvadratmeter regnskov.

Foto: Søuld/PR
Foto: Søuld/PR

Ligesom træer taber deres blade om efteråret, løsriver ålegræssets blade sig også og skyller ind på stranden. Bliver ålegræsset liggende på stranden, vil det blive nedbrudt og begynde at danne gasser, som er 20-30 gange værre end CO2, ligesom alle de næringsstoffer, som ålegræsset har optaget fra havet, vil blive skyllet tilbage i havet igen. Men ved at bruge materialet, konservere det og indbygge det i byggeriet, lagrer Søuld det, der ville være gået tilbage i systemet, lyder det.

”Det betyder, at selvom vi bruger traktorer til at indsamle ålegræsset, vi transporterer det op til Thisted og bruger maskiner til at bearbejde det, så står vi stadig tilbage med et CO2-negativt produkt,” siger Tobias Øhrstrøm.

Et år i udviklingens tegn

I pipeline har Søuld blandt andet et projekt på vej med et større parkeringshus i Ørestaden, ligesom virksomheden også er med i andre udbud og arbejder med andre producenter, som Tobias Øhrstrøm, som dog ikke ønsker at navngive nogen endnu.

Seneste regnskab for 2021 viser et lille underskud på bundlinjen på godt 200.000 kr., hvilket direktøren tilskrives et år i udviklingens tegn.

”Sidste år blev alle certificeringer skudt i gang. Det betyder, at vi har brugt flere millioner på at få disse certificeringer i hus, og det giver i sidste ende et underskud. Sådan vil det også være i starten her,” siger han og fortsætter:

”Vi er også ved at mande firmaet op, hvor vores investor The Footprint Firm hjælper os med at lave en forretningsstrategi. Vi kommer til at have flere finansieringsrunder, for det er dyrt, og der kommer til at gå nogle år, før man har en sund forretning, fordi det kræver nogle satsninger til at begynde med.”

Ambitionerne for 2022 rent økonomisk ønsker Tobias Øhrstrøm heller ikke at gå for meget i detaljer med, men han løfter sløret forsigtigt ved at fortælle, at han regner med, ”at 2022 bliver året, hvor vi ser en betydelig vækst for Søuld”.

Hertil kommer en målsætning om at lande nogle større og mere kendte brands både nationalt og internationalt, så virksomheden inden for en håndfuld år få placeret sig som en relevant spiller i norden og Europa, lyder det.

Ubegrænsede ressourcer

Tobias Øhrstrøm siger, at en af de mange fordele ved ålegræs er tilgængeligheden.

”Vi har nok til de næste mange, mange år. Lige nu har vi to professionelle tangbønder på Møn og Bogø. For at sætte det i skala har den ene af vores tangbønder en privat strand på omkring 50 meter, hvor han cirka får 150 ton ålegræs ind om året. Hvis du ganger op med, hvor meget kystlinje vi har i Danmark, så er det rigtigt meget ålegræs,” siger han.

For at sætte det i skala har den ene af vores tangbønder en privat strand på omkring 50 meter, hvor han cirka får 150 ton ålegræs ind om året. Hvis du ganger op med, hvor meget kystlinje vi har i Danmark, så er det rigtigt meget ålegræs

Tobias Øhstrøm, adm. direktør i Søuld

Dermed handler det i høj grad for Søuld om at få projekteret en masse, så virksomheden har en bred portefølje og dermed kan åbne nogle døre ved de store spille på markedet.

”Vores første projekter har været mindre projekter, da vi skalerer stille og roligt i takt med, at vi får større og større kunder. Vi har haft cirka 100 kunder indtil videre,” siger Tobias Øhrstrøm.

Virksomheden har ikke direkte konkurrence fra andre parter – hverken nationalt eller globalt set, foruden et par producenter, der har lavet enkeltstående møbler, lyder det. Derfor har Søuld også søgt et patent på sin opskrift.

Udfordringen ligger for virksomheden dermed for alvor i at penetrere en meget konservativ byggebranche.

”Det, der er svært ved byggebranchen er, at der er meget få materialer, som man har arbejdet med. Det er en meget konservativ branche, hvor man, for at komme med til de store projekter, skal have et godt bagkatalog med rigtig mange projekter,” siger Tobias Øhrstrøm.

Startup vil nedbringe landmænds vandforbrug med 40 pct.

Grøn startup vil give kunder CO2-besparelse på et gigaton inden 2030

Millioninvestering i ryggen: Startup vil skære op til 30 pct. af kunders energiforbrug

Mere fra CleantechWatch

Henrik Stiesdal stopper som topchef

Stifteren af Stiesdal-koncernen, der blandt andet står bag pyrolyseteknologien Skyclean, rykker et skridt ned i direktionen for at hellige sig til teknologiudvikling.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

CleantechWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs