Eksportmål for vandteknologi fortoner sig i horisonten

Der skal skrues voldsomt op for tempoet, hvis regeringen og DI’s mål om at eksportere vandteknologi for 40 mia. kr. i 2030 skal nås. Erhvervsorganisationen efterspørger vækstplan for branchen.
"Vi er nødt til at blive ved med at stille krav, der motiverer til, at vi fortsat udvikler teknologi, som både kan løse vores miljøproblemer og bidrage til at øge eksporten," siger chef for DI Vand Mads Helleberg Dorff. | Foto: DI / PR
"Vi er nødt til at blive ved med at stille krav, der motiverer til, at vi fortsat udvikler teknologi, som både kan løse vores miljøproblemer og bidrage til at øge eksporten," siger chef for DI Vand Mads Helleberg Dorff. | Foto: DI / PR

Den danske vandbranche halter fortsat langt efter de opsatte mål for eksport af vandteknologi.

Af Miljøstyrelsens netop offentliggjorte eksporttal for 2020 fremgår det, at den samlede vandteknologieksport er steget med 2,9 pct. i forhold 2019 til i alt til cirka 22 mia. kr.

Og det er slet ikke nok, hvis den danske vandbranche i 2030 skal sælge varer og tjenester til udlandet for i alt 40 mia., som regeringen og DI lovede hinanden i december i anledning af lanceringen af den stort opslåede eksportstrategi for området.

”Det understreger, at vi skal til at gøre et eller andet. Vi har fået en eksportstrategi, der sætter et mål for, at vi skal eksportere for 40 milliarder om otte-ni år, men samtidig har vi kun en meget lille stigning i eksporten. Det hænger ikke rigtig sammen,” siger Mads Helleberg Dorff, der er chef for DI Vand.

Danske virksomheder løftede i gennemsnit sektorens eksport med 2,2 pct. årligt i perioden 2013-2019. Skal det lykkes at hæve eksporten fra de 20,6 mia. kr. i 2019 til 40 mia. kr. i 2030, kræver det i gennemsnit en årlig vækst på 6,2 pct. fra og med 2020. Altså mere en dobbelt så høj, som de 2,9 pct., det reelt lykkedes at løfte eksporten med i 2020.

Mads Helleberg Dorff, stikker I ikke bare jeres medlemmer blår i øjnene ved at love en eksportvækst, der er så meget højere end den nuværende?

”Ikke hvis vi får de rette vilkår sat op. Branchen er ambitiøs, og vi har en styrkeposition ude i verden. Men pointen er, at skal vi fastholde den og få gavn af den stigning, der vil være på vandteknologi, er vi nødt til at have en strategi, der styrker sektoren,” siger Mads Helleberg Dorff.

Behov for en vækstplan

De 22 mia. eksportkroner i 2020 fordeler sig på 18,3 mia. kr. i varesalg, mens serviceeksporten er opgjort til 3,7 mia. kr. Tallene, som Miljøstyrelsen henter hos Eurostat, er behæftede med en vis usikkerhed, da sen bogføring af ordrer kan ændre på det samlede salg.

Ikke desto mindre viser tallene et akut behov for nye tiltag, mener Mads Hellerberg Dorff.

Han understreger, at man i DI er tilfredse med den eksportstrategi, der blev lanceret i december. Den bør dog understøttes af en decideret national vækstplan for branchen, der skal se ”bredt på, hvordan vi kan få den danske vandsektor op i næste gear”, som chefen for DI Vand siger.

En sådan vækst bør først og fremmest se på rammevilkår og regulering af vandsektoren herhjemme, anfører Mads Hellerberg Dorff. Skærpede miljøkrav til forsyningsselskaberne skal således være med til at øge efterspørgslen på vandteknologi og dermed skabe grobund for vandbranchens vækst.

”Vi er nødt til at blive ved med at stille krav, der motiverer, at vi fortsat udvikler teknologi, som både kan løse vores miljøproblemer og bidrage til at øge eksporten. Humlen er, at vi skal have et stærkt hjemmemarked, hvor vi kan udvikle, teste og demonstrere, at vores teknologi virker,” siger han.

Dertil bør der politisk være et skærpet fokus på forskning og udvikling inden for dansk vandteknologi, mener han. Blandt andet ønsker DI sig en særlig ”vandpulje”, der ikke er bundet op på MUDP, men som er dedikeret speficikt til forskning på vandområdet.

”Hvis vi kigger på den forskningsreserve, de blev udmøntet i slutningen af 2021, blev vandområdet fuldstændig forbigået. Det er vi jo nødt til at kigge på. Vi er nødt til at investere noget, når det kommer til forskning og udvikling,” siger Mads Helleberg Dorff, der drager en parrallel til life-science-området.

Politisk har man allerede udfærdiget en strategi, der skal sikre, at life-science forbliver en førerposition for Danmark. En sådan løsning ville bidrage til også at gøre vandbranchen til varemærke for Danmark ude i den store verden, mener han.

Her er Tyskland, trods et eksportfald på 2,7 pct. i 2020, fortsat den største aftager af dansk vandteknologi med køb for sammenlagt 2,1 mia. kr. Kina, der med Mads Hellerberg Dorff er et ”rigtig interessant marked”, følger lige efter med indkøb for 1,98 mia. kr. En stor del af branchens potentiale ligger dog på den anden side af Atlanten, mener Mads Helleberg Dorff.

”Der ligger nogle kæmpe muligheder i USA, der er verdens største vandmarked, og Biden har signaleret, at der skal investeres meget mere på området. Og så er der Indien, som vi håber at komme bedre igennem til,” siger Mads Helleberg Dorff.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også