Danske Eltronic Fueltechs ordrebog mærker grøn bølge i skibsfart

De senere års øgede fokus på grøn skibsfart er at spore i Electronic Fueltechs ordrebog. Mærsks udmelding om at søsætte første CO2-neutrale og metanoldrevne containerskib i 2023 kan få betydning for virksomheden.
Direktør i Eltronic Fueltech Louise Andreasen kalder fremtiden for virksomheden lys og lovende ovenpå flere grønne tiltag i skibsbranchen. | Foto: Eltronic Fueltech/PR
Direktør i Eltronic Fueltech Louise Andreasen kalder fremtiden for virksomheden lys og lovende ovenpå flere grønne tiltag i skibsbranchen. | Foto: Eltronic Fueltech/PR

På blot to år har den danske grønne ingeniørvirksomhed Eltronic Fueltech oplevet markant vækst, hvilket skyldes et øget fokus på grøn omstilling inden for skibsfart. Og det er noget, der er til at spore på personalefronten i virksomhedens ordrebøger.

"Vi har bestemt fået flere ordrer. Vi er knap 60 ansatte i virksomheden i dag, hvor vi bare for to år siden var knap 30. Vi er i kraftig vækst," siger Louise Andreasen, der er direktør hos Eltronic Fueltech.

Og det er ikke kun på mandskabet og i ordrebøgerne, at den grønne bølge er at mærke hos Eltronic Fueltech. Virksomhedens seneste regnskab fra 2020 er i millionklassen og beretter om en bundlinje på 6,19 mio. kr., hvilket er en vækst på 68 pct. siden året forinden. Derudover er de gået fra en omsætning på 60,9 mio. kr. i 2019 til en omsætning på 68,3 mio. kr. i 2020.

Den senere tids fremgang skyldes både politiske tiltag, at IMO (International Maritime Organisation) har løbende arbejdet med regler og tiltag, der har gjort, at branchen skulle gå over på alternativt brændstof for at reducere dels CO2, men bla. også reducere svovludledning, lyder det fra direktøren.

"Vi kan mærke, at der sker noget på det politiske verdenskort med øget pres på, at der skal reduceres i udledningen af CO2, og at branchen og dem, der bruger skibstransport, ønsker grønnere tilgang. Så nu er det ikke kun politisk hold, men efterhånden også producenter og forbrugerne der også vil have transporteret med skibe, der sejler grønt," siger hun.

Mærsk vil sejle grønt

I forsommeren meldte A.P. Møller-Maersk ud, at virksomheden i 2023 planlægger at søsætte verdens første CO2-neutrale containerskib, som skal sejle på grøn metanol.

Det kan blive relevant for Eltronic Fueltech, da virksomheden sælger ventiludstyr til firmaer, som netop designer motorer, der anvender alternativt brændstof. Ventilerne er afgørende for, at brændstoffet kan komme fra tanken og hen til motoren på ret vis.

Louise Andreasen ønsker ikke at udtale sig om, hvorvidt Eltronic Fueltech vil byde ind på opgaven hos Mærsk. Hun fortæller, at virksomheden står klar med den rette teknologi og er ledende på markedet med en fordel af at have været der i ti år.

"Vi mærker, at der kommer mere konkurrence, men vi er veletablerede og har fokus på at følge med og være ledende på markedet," siger hun og fortsætter:

"Som virksomhed har vi til opgave at arbejde med disse teknologier for grøn omstilling inden for den maritime branche, og vi sælger allerede til skibsværfter i Kina, Korea og Japan. Nu kommer det til at gå stærkt på grund af øget fokus for at nå målet, der understøtter Paris-aftalen, hvor den maritime branche skal bidrage til CO2-reduktion med en reduktion på 40 pct i 2030 sammenholdt med 2008."

Louise Andreasen fortæller, at fremtiden for Eltronic Fueltech "absolut ser lovende ud", og at virksomheden oplever politisk medvind og et stort verdensomspændende fokus på, at der skal ske en forandring inden for skibsfart, hvor virksomheden har "teknologi til at gøre en forskel".

Novozymes vil have grøn shipping, men vil ikke betale mere for det 

Miljøorganisation vil have håndfaste EU-krav for skibsbrændstof 

Wärtsilä-topchef peger på fleksibel teknologi som skibsfarts vej til grøn omstilling

MAN og storværft får grønt lys til ammoniak-drevet megaskib  

Innovationsfonden investerer i udviklingen af dansk ammoniak-motor  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også