CleantechWatch

Kemikalieproducent vil af med 800.000 ton CO2-udledning

Yaras ammoniakanlæg i Porsgrunn er et Norges største CO2-udledere. Nu vil Yara erstatte gas med elektricitet og reducere store drivhusgasemissioner, men kemikalieproducenten har brug for partnere og offentlig støtte.

Foto: Yara International ASA

Den grønne brint er fremtiden.

Det mener man i hvert fald hos den norske kemikalieproducent Yara, der i fremtiden vil satse langt mere på sin ammoniakproduktion i forbindelse med brint for at kunne ride med på den grønne bølge.

"Ammoniak kommer til at spille en stor rolle i at sikre en brintøkonomi. Og vi tror på, at grøn hydrogen er i en stærk position til at lede den grønne omstilling," siger Terje Knutsen, der er koncerndirektør og chef for Farming Solutions i Yara til selskabets investorseminar.

Hvis man vil være en del af den grønne omstilling, ser der heller ikke for godt ud, hvis man har et anlæg, der udleder store mængder CO2. Derfor vil Yara nu have partnerhjælp og offentlig støtte til at elektrificere sit ammoniakanlæg i Porsgrunn, Norge, og sige farvel til gassen som energikilde.

Ved at elektrificere anlægget vil Yara være i stand til at reducere CO2-emissionerne med 800.000 tons om året allerede i 2026.

Anlægget i Porsgrunn producerer 500.000 ton ammoniak om året. Og produktet fra værket skal spille en stor rolle i Yaras fremtidige forretning, hvor man i høj grad vil have brint på menuen.

"Ammoniak som et brændstof og energiressource kan nå et enormt potentiale bare indenfor de næste femten år. Det kan komme til at spille en nøglerolle i brintøkonomien. Allerede eksisterende ammoniak-produktion er i stand til at blive skaleret, så den kan tilpasses den enorme udbygning vi forventer, der vil komme i satsningen på brint," siger Terje Knutsen.

Yaras ammoniakanlæg i Porsgrunn, Norge | Foto: Yara International ASA
Yaras ammoniakanlæg i Porsgrunn, Norge | Foto: Yara International ASA
 

Hos Yara ser man stort potentiale i den nuværende ammoniakproduktion og mener, at ammoniaks egenskaber gør den ideel til brintøkonomien. Det behøver ikke at blive kølet ned til ekstreme temperaturer og har en højere energitæthed end flydende brint, hvilket gør det mere effektivt at transportere og opbevare.

Ammoniak er dermed den mest lovende bærer af brint og et emissionsfri brændstof til skibe og både, lyder det fra selskabet.

Yara indgik sidste år et samarbejde med brintselskabet Nel om at producere kulstoffrit brint til gødningsproduktion. Nel skal levere elektrolyser på fem MW, der skal testes på ammoniakanlægget i Porsgrunn. Yara byder nu yderligere 20 MW elektrolyse til Porsgrunn-anlægget.

Tidligere i år kom der ligeledes en aftale på plads med Ørsted, hvor ambitionen er, at man vil skabe et projekt, hvor fossil brint skal erstattes med vedvarende brint i produktionen af ammoniak på et anlæg i Holland.

"Yara er i en enestående position til at bidrage til dekarboniseringen af ​​fødekæden, at gøre landbruget mere bæredygtigt, samtidig med at der bygges nye forretningsområder både for landmanden og Yara," siger Terje Knutsen.

Udover sin brintsatsning har Yara også lavet sig et klimamål. Virksomheden sætter sig et nyt mål om at reducere sine direkte udslip med 30 pct. til 12 millioner tons inden 2030. Virksomheden vil derudover følge målene i Paris-aftalen og være klimaneutral inden 2050.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie EnergiWatch)

European Energy køber op i PTX-selskab

Brændstofleverandør rydder Danmark for PTX-brændsel

Brintbranchen frygter at PtX-markedet sejler fra Danmark

Mere fra CleantechWatch

Dansk CO2-lager kan køre på maksimum fra dag et

Total Energies ser ikke noget behov for at demonstrere CO2-lagring under Harald-feltet, men vil starte lagringen i fuld skala, hvis Bifrost-projektet bliver en realitet. Lige nu afhænger meget dog af to forestående begivenheder: Præsentationen af en politisk strategi og tildelingen af EUDP-midler.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Job