Danfoss-direktør: "Hvis man ikke bruger femårsplanen som pejlemærke, fejler man i Kina"

Hos Danfoss følger man udviklingen tæt fra sidelinjen, når Kinas regering lægger strategien for de næste fem år, fortæller Lars Tveen, der står for koncernens kinesiske selskaber.
Foto: HANSEN MICHAEL/ERH
Foto: HANSEN MICHAEL/ERH
AF DANIEL SKINBJERG

For at få succes i Kina er det nødvendigt at følge med i landets femårsplan.

Det er budskabet fra Lars Tveen, der er direktør i Danfoss’ fjernvarmedivision og bestyrelsesformand for koncernens selskaber i Kina.

Han fortæller, at Danfoss holder et skarpt øje med den kinesiske regerings nye femårsplan, som forventes at blive offentliggjort i løbet af oktober.

"Det, der besluttes med femårsplanerne, bliver i den grad udrullet i byerne og regionerne. Derfor er vi også meget opmærksomme på, hvad der er i dem, og hvad det egentlig har af konsekvenser for os," siger Lars Tveen.

Lars Tveen sammenligner Kina med én stor virksomhed, hvor man har været hurtige til at agere struktureret og systematisk på beslutningerne.

"Det gode ved kineserne er, at de fokuserer på at levere på mål og KPI’er. Vi er derfor også sikre på, at de er meget lydhøre, hvis vi er i stand til at udfolde målene og give dem en værktøjskasse til at løse dem," siger han.

Kina vil være CO2-neutral inden 2060 

Fra Danfoss’ side er man i denne omgang særligt opmærksomme på den kinesiske præsident Xi Jinpings seneste udmelding om, at Kina vil være CO-neutrale i 2060, og hvordan det kommer til udtryk i femårsplanen.

"Der er nogle elementer, hvor vi i Danmark og Europa er meget foran. Så vi forsøger at se på, hvad der er i det for os, og hvordan vi som Danmark og Danfoss kan supportere og inspirere," siger Lars Tveen.

Selvom det lyder ganske nemt at slå op i femårsplanen og finde de steder, hvor der er muligheder, påpeger han, at det ikke altid er lige til.

"Vi læser nøje femårsplanen igennem. Men det er ikke os i Europa, som gør det – det er vores kinesiske medarbejdere. Vi er ikke dygtige nok til at læse og forstå de kulturforskelle, der er," siger Lars Tveen og tilføjer, at Danfoss’ kinesiske afdeling er selvkørende i markedsudviklingen.

"Det er væsentligt, at det er kineserne, som trækker produkterne ind – frem for at det er europæerne, som skubber dem ind," siger han.

Lars Tveen mener, det er afgørende, at danske virksomheder bruger planen til at læse det kinesiske marked, og hvor der kan afsættes. For selvom et produkt virker anvendeligt overalt, er det ikke altid tilfældet.

"Hvis man ikke bruger femårsplanen som pejlemærke, fejler man i Kina. Tager du din rejsetaske fra Danmark med til Kina og viser dem, hvad du har, uden at have gjort forarbejdet og vurderet, om det overhovedet er relevant for kineserne, kommer du ingen vegne," siger Danfoss-direktøren.

Professor: Kina kan vise vejen for andre med nyt klimamål

Grundfos fyrer og hyrer i omlægning: 200 ansatte på vej til udvikling og digitalisering

Fra kold skulder til foretrukken klimapartner: Danske virksomheder ser guld i grønt Indien-partnerskab

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også