CleantechWatch

Regeringen spiller ud med CO2-fortrængningskrav på et minimum

6 pct. CO2-fortrængning i brændstoffet i 2030 er regeringens udspil til de nuværende klimaforhandlinger på transportområdet. Det er det samme, som det nuværende krav i EU's brændstofkvalitetsdirektiv.

Danmark skal i forvejen leve op til 6 pct. CO2-fortrængning i 2020 gennem EU's brændstofkvalitetsdirektiv. | Foto: Finn Frandsen

Regeringen vil erstatte det nuværende iblandingskrav af biobrændstof til et teknologineutralt CO2-fortrængningskrav.

Det kom frem i går som oplæg til klimaforhandlingerne på transportområdet, men der blev ikke sat tal på fortrængningskravet.

Nu meddeler Socialdemokratiet EnergiWatch, at man ønsker et CO2-fortrængningskrav på 6 pct. i 2030 med indfasning fra 2022.

Det forhandlingsudspil vækker umiddelbar skuffelse i brændstofbranchens interesseorganisation, Drivkraft Danmark, hvor man så sent som sidste sommer præsenterede en køreplan for, hvordan Danmark kan opnå 30 pct. CO2-fortrængning i brændstoffet i 2030 og 100 pct. i 2050.

"Det er jo ret specielt at spille ud med det for uden at kende til alle detaljerne, kan jeg jo kun konstatere, at der i forvejen er et 6 pct. reduktionskrav i EU's brændstofkvalitetsdirektivet. Vi har jo hele tiden sagt, at vi skal gøre CO2-fortrængningen styrende, men 6 pct. er jo de facto det laveste, man overhovedet kan melde ud," siger Jeppe Røn Hartmann, politisk chef i Drivkraft Danmark:

"Det er jo svært at melde noget ud, der er lavere end EU's krav."

EU’s VE-direktiv stiller i 2020 krav om 10 % VE i transporten, hvilket var årsagen til, at iblandingskravet for biobrændstof akut blev hævet til 7,6 pct. sidste år. Parallelt hermed er der i EU’s Brændstofkvalitets direktiv et krav om 6 % CO2-fortrængning fra brændstofferne i 2020 udregnet i et vugge til grav perspektiv.

Iblandingskravet på 7,6 pct. er ikke tilstrækkeligt til at nå det reduktionsmål, hvilket betød, at målet for 2020 bliver opnået bl.a. ved indkøb af UER-kvoter, Upstream Emission Reduction, fra mindre CO2-intensive olieprojekter.

"På den måde giver det mening at udfase UER'ere og indfase mere avancerede VE-brændstoffer. Men at man ikke hæver kravet i samme omgang kan være svært at forstå," siger Jeppe Røn Hartmann.

En skuffet mand

Det er ligeledes en forbløffet Jeppe Juul, seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling, der hører om regeringens forhandlingsudspil.

"Det er jo det, der gælder i dag. Det gælder jo allerede. Det er derfor, vi har lavet de her krumspring for at leve op til det i 2020," siger han akkompagneret af et par skuffelsens suk:

"Vi havde jo en ambition i klimapartnerskabet for landtransporten, hvor vi foreslog 30 pct. CO2-fortrængningskrav. I det lys virker 6 pct. meget, meget uambitiøst. Og så skal vi tage det med, at man må formode, at det er denne 6 pct. fortrængning, der skal give størstedelen af den megatons CO2-reduktion, som regeringen taler om. Jeg er pænt skuffet."

Som en del af klimapartnerskabet for landtransporten kan Jeppe Juul med gårsdagens udspil fra regeringen se, hvordan der skydes markant under mål ift., hvad de foreslog tilbage i foråret.

"Hvis vi taler om en 6 pct. reduktion i absolutte termer i 2030, så er det stærkt skuffende og håbløst uambitiøst. Hvis du kobler dette til det ligeledes uambitiøse udspil for elbiler, så har man jo reelt opgivet at gøre noget ved transportsektoren frem mod 2030," siger han.

Detaljerne er vigtige

Det er dog vigtigt at understrege, at de 6 pct. udelukkende er et forhandlingsudspil, og derudover er der en del detaljer, som, hvis de falder rigtigt ud, kan få Jeppe Juhl til at bløde sin kritik gevaldigt op.

Det gælder eksempelvis spørgsmålet om de forkætrede 1. generations biobrændstoffer af eksempelvis majs og raps.

"Udfordringen lige nu er, at mange lande skruer op for deres mål, og det dermed også handler om, hvad man kan få af klimavenlige brændstoffer i den virkelige verden. I den forstand vil vi selvfølgelig hellere have et lavere mål, som kan opfyldes af avancerede biobrændstoffer og elektrofuels, og en del af teksten tyder på, at regeringen ikke vil have 1. generations biobrændstof. Hvis det er tilfældet, ser det selvfølgelig noget bedre ud," siger Jeppe Juul og påpeger, at hvis der er tale om 6 pct. avancerede biobrændstoffer, vil der være tale om en mangedobling af de nuværende 0,7 procent.

Klimaforhandlingerne på transportområdet startede torsdag aften og forventes at fortsætte henover weekenden.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie EnergiWatch)

Regeringen vil indføre CO2-fortrængningskrav

Dansk Energi: Lave elbilsambitioner sætter andre sektorer under pres

Regeringens mål om 500.000 elbiler får hård medfart

Drivkraft Danmark kalder transportudspil for uambitiøst 

Mere fra CleantechWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs