NREP-topchef til politikere: Sæt ambitiøse CO2-mål i ny grøn afgiftsreform

Claus Mathisen, topchef og partner i NREP, opfordrer politikerne til at indføre ambitiøse CO2-mål, når de til efteråret skal forhandle om en ny grøn afgiftsreform – på trods af de udfordringer, CO2-afgifter kommer til at give for virksomhederne.
Claus Mathisen, topchef og partner i en af Nordens største ejendomsinvestorer, danske NREP. | Foto: Nicolai Lorenzen
Claus Mathisen, topchef og partner i en af Nordens største ejendomsinvestorer, danske NREP. | Foto: Nicolai Lorenzen

Hos den nordiske ejendomsudvikler og udbyder af ejendomsfonde NREP er man ikke bange for at blive pålagt høje CO2-afgifter, når politikerne til efteråret skal forhandle om en ny grøn afgiftsreform.

Tværtimod.

I et længere interview til Berlingske Business, opfordrer topchefen i NREP, Claus Mathisen, omvendt politikerne til at sætte ambitionsniveauet højt, når de går til forhandlingsbordet om reformen, der skal lægge grønne afgifter på industrien.

"En CO2-afgift vil gøre det synligt, hvad det koster, og det vil få virksomheder til at handle og gøre det rigtige. Der skal sættes et højt nok ambitionsniveau. Så skal vi virksomheder nok løse udfordringerne," siger Claus Mathisen til Berlingske.

Dermed går han i kødet på en stor del af producenterne af byggematerialer, herunder cementproducenten Aalborg Portland, som han advarer mod får for meget at sige under forhandlingerne.

Det kan nok være, at Aalborg Portland er en stor virksomhed, der kan tale højt, men det skal ikke være dem, der bestemmer, hvad vi skal gøre for vores børn og børnebørn, siger Claus Mathisen til avisen.

Aalborg Portlands direktør, Michael Lundgaard Thomsen, fejer kritikken til side og skriver i en mail til Berlingske, at NREP overvurderer cementproducentens indflydelse, når det kommer til skepsis over for en CO2-afgift.

"Vi bliver ofte fremhævet, men faktisk er der mange parter, som har rejst en bekymring over for en generel CO2-afgift i Danmark," skriver Michael Lundgaard Thomsen.

Aalborg Portland betaler allerede en CO2-afgift til EU’s kvotesystem - oplyser Michael Lundgaard Thomsen - der næste år vil koste virksomheden 120 mio. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også