CleantechWatch

Grønne brændstoffer kan blive Danmarks nye energieventyr – hvis vi kan nå det

Danmark har alle de rigtige kort på hånden til at gå foran globalt i en grøn omstilling af hele energisystemet med ’power to X’. Her bliver vindmøllestrøm til flydende biobrændstof, så fossile brændsler kan sendes på pension.

Foto: PR/Haldor Topsøe

Engang, for ikke så mange år siden, var det i manges øjne noget mærkeligt hippie-halløj at rejse vindmøller eller sætte solceller på taget.

Der skulle tunge statslige støtteordninger til, før det overhovedet kunne betale sig. Og batterier til elbiler var så dyre og dårlige, at bilerne blev nogle sølle skabninger.

I dag er vindenergi blevet til et af de mest strålende, danske erhvervseventyr i nyere tid. Og netop på grund af vores forspring med vindenergi har Danmark som helhed faktisk muligheden for at være med helt fremme i næste kapitel af den store, grønne omstilling: Power to X.

Lige meget hvor mange gigawatt-timer, der bliver vredet ud af Nordsøens vinde, hjælper det nemlig i dag ikke ret meget på CO-aftrykket i den tunge flydende og flyvende transport. Her bliver stadig pumpet jetfuel, tung skibsolie og diesel ud i store mængder.

Næste bølge, som nu ruller ind over politikernes og topchefernes skrivebord, handler derfor om at bruge strøm fra vindkraft til at producere grønne brændstoffer, der kan hældes på en lastbil eller fyldes på et containerskib. Altså fra strøm – power – til alle mulige brændstoffer – X. De grønne brændstoffer er i øvrigt døbt ’electrofuels’, fordi de får energien fra strøm.

Denne omstilling får nu masser af opmærksomhed i mange lande – men Danmark har helt særlige forudsætninger og fordele, lyder det fra eksperterne.

"Det er helt oplagt, at vi her i Danmark tager næste skridt med electrofuels. Vi har fjernvarme, vi har et veludbygget elnet, vi har virksomheder med ekspertise på området. Vi har en virkelig god mulighed her," siger Brian Vad Mathiesen, professor i energiplanlægning på Aalborg Universitet.

I korte træk er kæden i ’power to x’-konceptet sådan her: Grøn strøm fra vind og sol bliver brugt til elektrolyse, der omdanner almindeligt vand til brint. Brinten kan så bruges i sig selv som brændstof, men det er på mange måder virkelig upraktisk. Så i stedet kan brinten kombineres med for eksempel biogas og blive til metanol, et flydende brændstof. Eller til andre former for gas eller væske, fyldt med energi, som kan flyttes rundt og bruges i transportsektoren.

Den første helt store fordel for Danmark er vindkraft. Vi fik måske ikke de bedste oliefelter, da rovet i Nordsøen blev delt – men vi har fået de bedste områder til vindkraft.

"Vi har fået en gave med Nordsøen. Vi har store områder, hvor det ikke er ret dybt, men hvor det blæser meget. Så vi kan producere al den grønne strøm, vi kan bruge i Danmark, og meget mere end det. Potentialet derude er så stort, at det er en meget vigtig brik for, at hele Europa kan leve op til sine klimamål," siger Lars Aagaard, direktør for Dansk Energi.

Med råvaren på plads – masser af grøn strøm – er næste brik at få omsat strømmen til grønne brændstoffer og udnytte energien bedst muligt i hele forsyningskæden. Og så bliver det hurtigt kompliceret. Det er ikke noget som ét energiselskab kan gøre alene, for det kræver et samspil mellem utallige firmaer og offentlige aktører.

Den form for koordinering er en underkendt, men vigtig dansk fordel, vurderer Carsten Vittrup, der er energistrategisk konsulent i Energinet.dk, som styrer Danmarks elnet.

"Power to X handler om at koble forskellige sektorer. Både elsektoren og gassektoren og gerne også varmesektoren, samt en hel masse andre brancher, der skal arbejde sammen. Det kan være svært nok i Danmark, men det er ingenting imod, hvor svært det er i andre lande, hvor der er meget mere silotænkning," vurderer han.

Det danske fjernvarmenet er også en meget solid fordel for Danmark.

Når man laver strøm og biogas om til andre typer af energi, bliver en del af energien nemlig til varme. Går den varme bare til spilde, bliver det sværere at få en god business case – men i Danmark passer varmen perfekt ind til fjernvarmebrug. At få varme nok i rørene er nemlig begyndt at blive et problem, fordi vindkraften tager over fra de store kraftvarmeværker.

"Danmark er et af det steder i verden med allermest fjernvarme. Det placerer os i et sweet spot, for det giver os en økonomisk fordel på 10-15 pct. i forhold til de lande, der ikke har fjernvarme," forklarer Henrik Wenzel, professor på Syddansk Universitet.

Teknologierne, der skal bruges til at brygge og bruge de nye electrofuels er i øvrigt slet ikke nye. De har været kendt i årevis, men gav bare ikke rigtig økonomisk mening, fordi de grønne brændstoffer ville blive meget dyrere end almindelig benzin og diesel.

De kemiske processer, der skal omdanne energi fra én form til en anden, er danske Haldor Topsøe ekspert i. Selskabet bliver fremhævet af flere som en vigtig spiller i Danmarks samlede position inden for power to x-omstillingen.

Selv peger Haldor Topsøes direktør for nye og bæredygtige løsninger, Kim Grøn Knudsen, videre på andre selskaber, som også kan få en nøglerolle.

"Vi har blandt andet Ørsted, Vestas, Siemens, Grundfos, Danfoss og Energinet. Det er en unik konstellation af virksomheder, som har, hvad der skal til, for at blive førende på ’power to x’. Så det vil give rigtig god mening at satse på det," siger han.

Det eneste han savner, er et stort, dansk batterifirma, for batterier bliver også nødvendige i omstillingen af energisystemet til ren grøn energi. Men ellers har vi hele pakken.

Ny rapport kortlægger de mest gangbare klimainvesteringer for Danmark

Haldor Topsøe vil vokse på det kinesiske marked og åbner nyt forskningscenter 

Mere fra CleantechWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs