Mærsk: Bæredygtig sejlads kræver 10 pct. af verdens vind- og solenergi

Mærsk bruger årligt 12 mio. ton skibsolie, svarende til det samlede daglige forbrug på verdensplan.
Mærsk er en af verdens største aktører i shipping-branchen. | Foto: Thomas Borberg/POLFOTO_OW
Mærsk er en af verdens største aktører i shipping-branchen. | Foto: Thomas Borberg/POLFOTO_OW
AF MARKETWIRE

Hvis Mærsk skal sejle sin flåde på bæredygtigt fremstillet brændstof, vil det kræve 200.000 gigawatt-timer - eller hvad der svarer til 10 pct. af den samlede sol- og vindenergi i dag.

Det siger Morten B. Christiansen, der er chef for nedbringelsen af CO2-udledningen i Mærsk, skriver Bloomberg News.

"Hvis du tager al sol- og vindenergiproduktion, vi har i verden i dag, vil det kræve 10 pct. af den for at drive vores flåde," siger Morten Bo Christiansen ifølge Bloomberg News.

Mærsks flåde på 736 skibe udgør mindre end en femtedel af verdens containerskibe.

Energiberegningen fra Mærsk-direktøren er ifølge Bloomberg hypotetisk og tager udgangspunkt i produktionen af syntetisk skibsbrændstof såsom syntetisk ammoniak, der kan fremstilles med sol- og vindenergi.

Mærsk bruger årlige 12 mio. ton skibsolie, svarende til det samlede daglige forbrug på verdensplan. Rederikoncernen har dog investeret i otte nye containerskibe, der kan sejle på syntetisk fremstillet biometanol.

Søren Skou, der er topchef i Mærsk, har tidligere sagt, at skiftet til mere bæredygtige brændstoffer vil øge kapitalomkostningerne med 10-15 pct. Overgangen til grøn metanol vil i mellemtiden øge kapitalomkostningerne med 10-12 pct.

Danfoss og Volvo Penta i samarbejde om elektrificering i shipping

DSV lancerer grønnere fragtløsninger 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også