CleantechWatch

Organisation vil have fjernet klimakreditter fra markedsføring

Det bør ifølge organisationen Plantebranchen være forbudt at bruge klimakreditter i markedsføring af fødevarer.

Foto: ARLA / PR

Danmark mangler et klart regelsæt for greenwashing af fødevarer, og det bør ifølge organisationen Plantebranchen følges op af et forbud mod brug af klimakreditter i markedsføring, hedder det i en pressemeddelelse.

"Det bør være forbudt at markedsføre fødevarer som klimavenlige ved at købe aflad i form af klimakreditter på den anden side af jordkloden. Vi ved fra forbrugerne, at de hverken kan gennemskue klimakreditter eller har tillid til dem. Derfor bliver forbrugerne let ført bag lyset. Anprisning af klimakreditter står i skærende kontrast til Danmarks ambitioner om en ægte grøn omstilling af vores madvaner," siger Frederik Madsen, sekretariatchef i Plantebranchen.

Herhjemme har bl.a. Arla været i vælten for henvisningen til klimakreditter på sine mælkekartoner og anklage om greenwashing, men i sommer blev mejerikæmpen af Fødevarestyrelsen frikendt i en klagesag rejst af Margarine Foreningen.

I Sverige har man ifølge Plantebranchen en klar fortolkning af reglerne for kommunikation om klimagevinster, og Forbrugerombudsmanden har kritisteret en kampagne fra Arla, som markedsførte økologiske produkter med sætningen: "netto nul klimaaftryk". Forbrugerombudsmanden i Sverige kalder kampagnen misvisende og vil have rettens afgørelse, som FødevareWatch tidligere har skrevet.

Bør gå samme vej

I Danmark bør man have lignende klare retningslinjer, siger sekretariatschefen.

"Vi finder den nye udmelding fra Forbrugerombudsmanden i Sverige interessant, fordi den jo går stik mod afgørelsen i Danmark på den tilsvarende kampagne fra samme producent," siger Stine Vuholm, fødevarepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet Tænk, med henvisning til Arla-sagen, som Forbrugerrådet Tænk og organisationen Noah i sidste måned valgte at anke.

"Den viser, at landene fortolker de europæiske regler forskelligt og peger således på, at der er brug for mere klare regler på området. Regler som hindrer greenwashing vil være til stor fordel for forbrugerne, men også virksomhederne har et ønske om klare retningslinjer for, hvordan de kan kommunikere deres grønne tiltag på ordentlig vis," tilføjer hun.

Plantebranchen opfordrer ligesom Forbrugerrådet Tænk Fødevareministeren til at gå ind i sagen og indbyde til et samarbejde om en løsning.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie AgriWatch)

Arla skal i retten i Sverige for greenwashing 

Danish Crown lægger mærket for klimakontrolleret gris på hylden efter kritik  

Politiske ordførere: Fødevarevirksomheder slipper for billigt med klimavildledning 

Mere fra CleantechWatch

Klumme: Slut med kejserens nye klimaklæder

På COP26 i Glasgow har virksomheder og verdensledere forsøgt at finde løsninger på den globale klimakrise. Alle er enige om, at ambitionerne skal øges. Alligevel ser vi stadig virksomheder på stribe annoncere CO2-neutrale målsætninger, som klinger hult, skriver Thomas Schrøder, der er direktør i Schneider Electric, i denne klumme.

Verdo bliver et andelsselskab

Ændringen vil ikke betyde noget for den daglige drift, men det vil give forbrugerne øget indflydelse på Verdo og øge demokratiseringen, siger selskabet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs