Fødevarekoncern melder sig med fond ind i kampen for klimaet

Det britiske supermarked Waitrose og søsterselskabet John Lewis har sat et mål om ikke blot at eliminere skovrydninger i sin forsyningskæde, men ligefrem at være såkaldt "skovpositive" i forhold til produktionen af palmeolie, soja og kakao.
Det skriver Foodnavigator.
"Vores mål er at have en positiv indflydelse på de samfund og landområder, vi trækker på," sagde Samuel Lee-Gammage, etik- og bæredygtighedschef for virksomhedernes moderselskab, John Lewis Partnership, til et webinar.
At være skovpositiv er at gå skridtet videre fra at bekæmpe skovrydning, hvor man blot sørger for, at træer ikke bliver fældet. Ved at være skovpositiv bidrager man også direkte til at beskytte den eksisterende skov.
Skovbevarelsesfonden FCF forklarer, at det eksempelvis gøres ved at sørge for, at det lokale folk har styringen over skoven, fordi det skulle være dem, der er bedst til at passe på den.
Sammen med fonden har Waitrose og John Lewis Partnership valgt at beskytte et tropisk skovområde på den indonesiske del af øen Borneo.
Målet for John Lewis Partnership er at al palmeolie skal være skovrydningsfrit inden 2025.
(Denne artikel er leveret af vores søstermedie FødevareWatch)
Ny CFO i Hedeselskabet: "Jeg ser det ikke som arbejde, men som noget jeg vælger at bruge min tid på"
EU's biobrændsel-boost kædes sammen med skovrydning af areal svarende til Holland
Ny klimaskovfond henter første direktør fra grønt partnerskab