Bryggerigigant vil reducere plastforbrug med 150 ton

I et emballageprojekt dropper Carlsberg limen og genindfører velkendt emballage, men vil stadig nedbringe mængden af plastaffald. 
Den såkaldte snap pack-løsning havde til formål at spare på forbruget af plastik. | Foto: Emma Sejersen/Ritzau Scanpix.
Den såkaldte snap pack-løsning havde til formål at spare på forbruget af plastik. | Foto: Emma Sejersen/Ritzau Scanpix.
AF RITZAU

Bryggeriet Carlsberg vil ikke længere lime sine øl sammen i Danmark for at spare på forbruget af plastik.

Det skriver mediet Finans.

I stedet skal en sixpack igen holdes sammen af den mere velkendte plastikemballage på det hjemlige marked.

Den såkaldte snap pack-løsning, hvor øl limes sammen, har fået en ”lunken modtagelse herhjemme”, fortæller Simon Boas Hoffmeyer, global direktør for bæredygtighed i Carlsberg, til mediet.

”Mens løsningen har vist sig at være en succes i England, hvor 65 pct. af vores fire- og seks-styks emballager fra vores bryggeri i Northampton i 2022 var snap packs, har modtagelsen i Danmark været mere lunken.”

”Vi har derfor besluttet at stoppe pilotprojektet i Danmark og i stedet gå tilbage til vores velkendte emballage, som i dag består af 100 pct. genanvendt plastikomslag.”

Projektet havde til formål at reducere Carlsbergs forbrug af plastik i Danmark med 150 ton årligt.

Det blev første gang præsenteret i 2018, og allerede året efter blev den nye løsning med lim taget i brug. Det var resultatet af flere års forskning.

Hurtigt fornemmede topchef Cees ’t Hart dog, at mange havde udfordringer med den nye løsning. Derfor slog han fast, at man ville skrue op for kommunikationen for anvendelsen.

Det er imidlertid ikke lykkes at overbevise de danske forbrugere om, at det er den rette løsning.

Global direktør for bæredygtighed, Simon Boas Hoffmeyer, ærgrer sig over, at det ikke er lykkes projektet at få medvind på det danske marked.

Han glæder sig derimod over, at bryggeriet fortsætter med samme løsning på andre markeder.

Da løsningen for første gang blev præsenteret i 2018, solgte Carlsberg omkring 26 mio. sixpacks i Danmark hvert år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også