CleantechWatch

Bornholm bliver "vigtig brik" i affaldsmålene for verdens største fødevareproducent

Nyt samarbejde med Bornholms affaldsselskab Bofa skal hjælpe fødevaregiganten Nestlé med at nå sine genanvendelsesmål i 2025. Produktdirektør kalder samarbejdet et "nøgleprojekt" i virksomhedens omstilling.

Foto: Nestlé/PR

Når Nestlé til næste år indleder sit cirkulære pilotprojekt med det bornholmske affaldsselskab Bofa, er det med store forventninger til, at samarbejdet kan bringe fødevaregiganten et stort skridt nærmere sine mål om at reducere sit plastaftryk.

Det fortæller Birgitte Krenk, Nestlés direktør for produktion og logistik i Norden, til CleantechWatch.

Nestlé og Bofa vil "give plast evigt liv" i storstilet pilotprojekt  

"Vi forventer at få en masse gode erfaringer med fra det her. Det her bliver en vigtig brik og et af de nøgleprojekter i vores omstilling, der bliver fulgt fra centralt hold," siger hun – det sidste med henvisning til fødevaregigantens hovedsæde i Schweiz.

Samarbejdsaftalen, der foruden Nestlé og Bofa også tæller Danmarks Naturfredningsforening (DN), skal give Nestlé "dyrebar indsigt" i, hvordan man bedre kan recirkulere plasten i samfundet, så den ikke bliver brændt, ligger på lossepladser eller ender i naturen, fortæller direktøren.

"Bornholm er jo en slags mini-Danmark, hvor man kan få testet nogle løsninger, inden man får skaleret det op. Og så er det jo nogle ildsjæle, der sidder i Bofa og har startet de her ambitiøse affaldsmål," siger Birgitte Krenk med henvisning til Bofas bestræbelser på at gøre Bornholm til verdens første affaldsfri samfund i 2032.

Det umage samarbejde kom i stand på foranledning af DN, der i forbindelse med et webinar i september gjorde Nestlé opmærksomme på "et rigtig spændende projekt" på Bornholm, fortæller Birgitte Krenk.

"Og da vi satte os ind i det, kunne vi se, at det passede rigtig godt ind i vores strategi, og at Bofa kunne hjælpe os med deres fagkundskab inden for cirkularitet," siger hun.

Skal reducere aftrykket

Nestlé har i de seneste år skruet op for sine mål for reduktion af plastforbrug. Og ikke uden grund.

Udover titlen om verdens største fødevarevirksomhed med en årlig omsætning på 580 mia. kr. og 328.000 ansatte globalt har Nestlé i de seneste år nemlig også indtaget flere mindre flatterende podiepladser.

Sammen med Coca-Cola og Pepsi har Nestlé således været blandt de største producenter af plastaffald fundet i det globale natur- og havmiljø.

Det var også tilfældet i den årlige opgørelse over den globale plastforurening, som organisationen Break Free From Plastic for nyligt lagde frem.

Det er blandt andet i det lys, man skal se Nestlés samarbejdsaftalen med Bofa og DN, der skriver sig ind i en række opsigtsvækkende tiltag og erklæringer fra Nestlé om at reducere sit affaldsaftryk i de seneste år.

Tilbage i 2018 annoncerede fødevarevirksomheden sin ambition om at gøre 100 pct. af sin emballage genanvendelig inden 2025.

Kort efter oprettede fødevaregiganten et nyt institut for plastforskning under navnet Nestlé Institute of Packaging Sciences med det formål at "forske i brugbare, sikre og miljøvenlige emballageløsninger."

I januar i år annoncerede Nestlé, at man ville kaste "op til 14 mia. kr." efter en fond, der skal skabe et marked for genbrugsplast i fødevarekvalitet, der skal muliggøre visionen om 100 pct. genanvendelig plastemballage i 2025. Og et par måneder senere, i marts, underskrev Nestlé den såkaldte European Plastic Pact, hvor virksomheden sammen med godt 80 andre aktører gav håndslag på at fremskynde overgangen mod en cirkulær plastøkonomi.

Projektet på Bornholm er finansieret af fonden på 14 mia. kr., men det betyder ikke, at der er tale om økonomisk aftale, hvor Nestlé "kommer med en pose penge" til Bofa, siger direktøren.

Der er tale om et samarbejde, hvor parterne "kan lære en masse af hinanden".

"Bofa kender området og indsamlingsprocessen på Bornholm og har infrastrukturen. Og når affaldet er samlet, kan vi sende det til vores eget laboratorium i Schweiz, der kan være med til at undersøge, om kvaliteten på den plast, der bliver forbrugt, kan anvendes efterfølgende," siger Birgitte Krenk.

2025 en skæringsdato

Til at begynde med bestræber Nestlé sig på, at virksomhedens egen emballage skal genanvendes til plastprodukter, der ikke anvendes til fødevarekontakt.

"Det kan være haveredskaber eller andre produkter. Men det vigtigste er, at vi ikke forbrænder det," siger Birgitte Krenk.

Hvor længe går der, inden jeres emballage kan genanvendes til ny emballage, der også er fødevareegnet?

"Når det kommer til PET-plast, kan det allerede indgå til fødevarer. Men derudover tror jeg, der går nogle år, for det er kompliceret. Hvis vi arbejder på alle fronter nu, kan vi komme i mål med det inden for de næste fire til fem år – men det er svært at sige," siger hun og påpeger, at man i øjeblikket blandt andet arbejder en del med at undersøge mulighederne for at genindvinde blandt andet kaffeposer.

"Vores mål er på sigt, at vi kan få vores råmaterialer tilbage og lavet om til emballager, der også er til fødevarer," siger hun.

Foruden det førnævnte mål om i 2025 kun at sende 100 pct. genanvendelig plastemballage på markedet, arbejder virksomheden også efter, at halvdelen plasten, man sender ud i 2025, i forvejen skal være genanvendt – et mål man ifølge direktøren er "langt fra" i dag.

Når man samtidig trækker ind i ligningen, at det er samme år, at EU's udvidede producentansvar træder i kraft, er der god grund til, at Nestlé har sat en tyk ring om nøgleåret 2025 i virksomhedskalenderen.

"2025 er en skæringsdato for os, da vi har rigtig mange ting, der skal være klar dertil. Lige nu er vi i gang med en kæmpe øvelse med at få alting ændret," siger Birgitte Krenk.

Hun understreger, at producentansvaret er "en god ide", hvis samfundet skal rykke sig i retning af en reduceret brug af jomfruplast.

"Det udvidede producentansvar er vigtigt for, at det ikke bare forbliver en øvelse internt for os, men som alle kommer til at være en del af," siger hun.

Var projektet på Bornholm blevet til noget, hvis ikke det havde været for udsigten til  kravene i det udvidede producentansvar i EU?

"Vi har jo haft vores strategi længe og på globalt plan, så uanset hvad Danmark og EU gør, så var det her blevet gjort fuldstændig på samme måde," siger Birgitte Krenk.

Frem mod 2025 håber direktøren at få den nødvendige viden med fra Solskinsøen, hvor man endnu ikke har sat dato på, hvor længe samarbejdet med Bofa skal løbe.

"Det må udvikle sig – og som det er, når man sætter noget nyt i gang, kan der komme nye perspektiver med frem," siger hun.

Nestle vil have 30.000 leverandører med på klimaindsats 

Nestlé investerer milliardbeløb i udviklingen af sikkert genbrugsplast 

Mere fra CleantechWatch

ATP affejer klimamål

Mens pensionsselskaberne har kæmpet om at markere sig på klimaområdet det seneste års tid, afviser landets største investor, ATP, at melde et klimamål ud, før der er kommet styr på virksomhedernes klimadata.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs