CleantechWatch

Plastforurening og coronaudbrud bremser globalt salg af flaskevand

En stigende bekymring hos forbrugerne for plastforurening og udtømning af lokale vandressorcer havde allerede sænket salget af vand på flaske. Nu har coronaudbruddet givet salget endnu et dyk.

Foto: Niels Hougaard/IND

Investorer og forbrugere bliver mere og mere bekymrede over plastforurening og udtømning af lokale vandressourcer, og det har fået salget af vand på flaske til at dykke det seneste år. Men nu har coronaudbruddet fået salget til at dykke yderligere, skriver Financial Times.

"Folk siger, at flaskevand er den nye tobak," siger Martin Deboo, analytiker hos investeringsbanken Jefferies, til avisen.

Coronaudbruddet har ifølge Financial Times fået flere til at tænke over, hvad de bruger penge på, og her er blandt andet flaskevand blevet skåret væk. Fødevarekoncernen Danone forudser da også et fald i salget af flaskevand på 30 pct. i andet kvartal.

Væksten i salg af flaskevand var allerede begyndt at vakle før coronaudbruddet, især for de store producenter, i en sektor, der ofte har smalle marginer på trods af de lave omkostninger til dens råstof. Emballerings- og transportomkostninger er til gengæld høje og konkurrencen på pris betyder, at en flaskevand i USA kan koste så lidt som 20 cent per flaske.

Markedsleder Nestlé overvejer en betydelig nedskæring af sin forretning inden for flaskevand efter sidste måned, hvor virksomheden annoncerede et potentielt salg af sin nordamerikanske vandvirksomhed.

Iværksættere vil underminere markedet for vand på flaske med ny app

Nestlé investerer milliardbeløb i udviklingen af sikkert genbrugsplast

Vand-startup får ny bestyrelsesformand – hans "tunge erfaring" skal løfte forretningen

Postevand leverer sit første underskud efter stort investeringsår

Relaterede