Windowmaster vil tappe ind i Bidens grønne milliardplan med ny amerikansk fabrik

Den danske fabrikant af intelligente ventilationsløsninger udvider til sommer produktionen i USA for at drage fordel af de store investeringer indenfor blandt andet energieffektiviseringer, som den amerikanske præsident Joe Biden har sat i værk.
Foto: Windowmaster/PR
Foto: Windowmaster/PR

Ventilationsspecialisten Windowmaster håber på at kunne tage en større bid af det amerikanske marked og samtidig drage fordel af præsident Bidens løfter om store investeringer i grøn teknologi med en ny fabrik, der skal imødekomme en stadig stigende efterspørgsel i USA.

Det er mere specifikt Bidens 2.000 mia. dollar store infrastrukturplan, som ventilationsspecialisten forudser vil skabe et boom i investeringer i blandt andet den slags energieffektive løsninger, som Windowmaster med sine naturlige ventilationsanlæg er garant for.

Og det går allerede stærkt på det amerikanske marked for Windowmaster, der i år venter at hente godt fem pct. af sin omsætning i USA – en andel, som adm. direktør Erik Boyter om to til tre år forventer vil være steget til 10 pct.

"Vi kan se, at 25 pct. af alle de projekter, vi har i vores pipeline i dag, kommer fra USA, og derfor er der behov for at, at vi nu fremrykker vores markedspenetrering derovre," siger direktøren.

Der vil dog ifølge Erik Boyter fortsat "gå noget tid", før præsident Bidens højtbesungne infrastrukturplan vil slå igennem på markedet for byggeri, hvor Windowmaster henter sine projekter.

"Men vi vil gerne være forberedte på fremtiden," siger han.

Omkostningerne til fabrikken forventes at påvirke 2021's ebitda negativt med omkring 1,5 mio. kr.

Krav om amerikansk fremstilling

Den nye amerikanske fabrik kommer i første omgang til at fungere som en samlefabrik, hvor der vil foregå en lokal tilpasning af Windowmasters produkter efter amerikanske krav og standarder.

En central del af planerne om en amerikansk fabrik bunder nemlig i, at der med Bidens milliardplan for den amerikanske infrastruktur også følger et krav om, at de produkter, der anvendes i projekter, som kan få støtte fra hjælpepakken, er fremstillet i USA.

Forventningen er, at Windowmasters produkter med den nye fabrik kan få betegnelsen "assembled in the USA" og dermed kan leve op til de betingelser, som støtte fra milliardplanen kræver.

Erik Boyter forudser, at det i den sammenhæng vil blive afgørende for Windowmaster, at man kan dokumentere, at man både skaber arbejdspladser og betaler skat i USA.

"Vi viser, at vi har en produktionsenhed og har ansat lokale til arbejdsopgaverne. Samtidig kan vi servicere vores kunder bedre på det amerikanske marked ved at etablere en fabrik derovre," siger han.

Med tiden er det planen, at Windowmaster vil udvide med yderligere fabrikker i USA, men allerede nu har ventilationsspecialisten dog ifølge direktøren benene solidt plantet i den amerikanske muld.

"Jeg vil gætte på, at vi allerede er ledende på det amerikanske marked. Der er ikke andre amerikanske producenter af den her slags nicheudstyr, og vi er mig bekendt de første til at lave en fabrik, der fremstiller naturlig ventilation derovre," siger Erik Boyter.

Planen er, at fabrikken i første omgang skal tilpasse produkter fra Windowmasters tyske produktion til det amerikanske marked. Her vil både ske software- og hardwaretilpasninger, så produkterne passer til de formål og kravsspecifikationer, de skal bruges til.

Senere hen satser Windowmaster på at få tilført råvarer direkte fra leverandører til den amerikanske fabrik med henblik på fremstilling i USA, fortæller Erik Boyter.

I forbindelse med etableringen af fabrikken, der får hjemme i den amerikanske delstat Pennsylvania, hvor Windowmaster allerede har kontorer og distribution, vil ventilationsspecialisten også styrke sine salgsorganisationer på både øst- og vestkysten.

Det kommer til at ske med en udvidelse af medarbejderstaben i henholdsvis Pennsylvania og delstaten Californien, der får ansvaret for forretningsudvikling og en sikring af både den nuværende og ventede vækst i efterspørgslen.

På international opkøbsjagt

Det er ikke første gang, at Windowmaster udvider på det amerikanske marked.

I 2019 kastede ventilationsspecialisten penge efter den amerikanske virksomhed Cleanline, som ifølge et tidligere interview med Erik Boyter har givet bedre adgang til distribution af vinduesautomatik i USA.

Siden da har Windowmaster desuden været på en international opkøbsjagt i tråd med sin strategi om at vokse både organisk og uorganisk gennem opkøb. Det har blandt andet medført opkøb i både norske og schweiziske virksomheder.

Også inden for landets grænser har ventilationsspecialisten haft den store pengepung fremme med millionopkøbet af konkurrenten Climatic, der har speciale i brandventilation.

Det opkøb var blandt andet hjulpet på vej af de ekstra muskler, som Windowmaster fik tilført i forbindelse med sin børsnotering på Nasdaq First North i oktober sidste år – og der er flere opkøb på vej, fortalte Erik Boyter i et interview med CleantechWatch i marts i år. Denne gang med globale briller på.

"Det bliver nok mere internationalt i næste omgang. På det danske marked er vi jo meget stærke, og der er ikke rigtig andre producenter på vores område. Samtidig er vi teknologimæssigt nok blandt de førende i verden inden for naturlig ventilation," sagde direktøren blandt andet i marts.

Spareplan og salgscomeback redder Windowmaster i coronaramt 2020

Windowmaster satser på udenlandske opkøb efter dansk cleantech-investering

Windowmaster går med i Synergi: "De politiske mål i Danmark er for uambitiøse"

Erik satsede sin formue på en overset klimateknologi – nu kan Joe Biden forløse potentialet

Dansk ventilationsvirksomhed lader sig børsnotere 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også