CleantechWatch

Iværksættere vil underminere markedet for vand på flaske med ny app

Grundlæggerne af Postevand, der sælger postevand tappet på kartoner, lancerer en app, der skal få danskerne til at droppe plastflaskerne og i stedet drikke vand fra hanen. Der er risiko for, at de undergraver deres egen forretning, men det har hele tiden været hensigten.

Jesper Kjeldsen, medstifter af Postevand Foto: Postevand/PR

Danskerne skal købe mindre vand på flaske og i stedet drikke vand direkte fra hanen.

Sådan lyder budskabet fra grundlæggerne af den danske virksomhed Postevand, der sælger postevand tappet på bionedbrydelige kartoner.

Derfor lancerer virksomheden nu en app, der skal give danskerne et overblik over, hvor man kan tappe postevand gratis fra for eksempel caféer og restauranter rundt omkring i landet.

"App'en kan forhåbentlig være med til at sætte fokus på, at vi altid skal prioritere at drikke vand fra hanen, og samtidig være med til at mindske forbruget af plastflasker," siger Jesper Kjeldsen, der grundlagde Postevand sammen med Andreas Halsteen Lemche og Jonas Langhoff Jørgensen i 2016, til CleantechWatch.

Vi prøver at undergrave den industri, vi selv er en del af, men det har hele tiden været missionen: At få folk til at ændre vaner.

Jesper Kjeldsen, stifter af Postevand

Det kommer til at være gratis for danskerne at bruge app'en til at finde det næste sted, hvor de kan fylde vanddunken med vand fra hanen, og Postevand kommer – trods "store investeringer" i teknologien bag – ikke til at tjene penge på den nye app overhovedet.

"Det eneste, vi får ud af det, er, at brugerne bliver mere opmærksomme på vores sag og mission. Det er vores forsøg på at bruge nogle af de midler, vi har fået fra vores forretning og dermed give lidt igen," siger Jesper Kjeldsen.

Med det i baghovedet og med en viden om, at Postevand trods alt selv lever af at sælge tappet vand, er det nærliggende at spørge stifteren, om han ikke underminerer sin egen forretning ved at opfordre danskerne til netop at lade være med at købe hans og andre flaskevandsproducenters produkter.

Men det er ikke noget, der bekymrer Jesper Kjeldsen synderligt. Faktisk har det været strategien at underminere industrien helt fra starten, fortæller han.

"Hvis du kigger på vores karton, så står der på den ene side, at man altid skal drikke vand fra hanen, når man har mulighed for det. Det mener vi," siger Jesper Kjeldsen og fortsætter:

"Vi prøver at undergrave den industri, vi selv er en del af, men det har hele tiden været missionen: At få folk til at ændre vaner."

Ville skabe forandring indefra

Postevand blev født under grundlæggernes sidste del af deres uddannelse som kaospiloter i Aarhus og udsprang af en undren over, at danskerne drikker så meget vand på flaske.

"Det er der vitterligt ikke nogen grund til. Vi har noget af det bedste drikkevand i Danmark, og der er meget højere krav til det vand, der kommer ud af hanen, end til det vand, der er i plastikflaskerne," siger Jesper Kjeldsen.

Den første idé var en kampagne, der skulle fokus på forbruget af vand på flaske, men SU'en rakte på daværende tidspunkt kun til en meget lille kampagne.

"Derfor besluttede vi os for at joine markedet i stedet og arbejde med det indefra. Idéen var, at vi ville lave det bedste alternativ til vand på flaske, men at vi altid ville henvise til, at man drikker vand fra hanen, når det er muligt," siger Jesper Kjeldsen.

postevand.jpg
Postevands nye app, der giver brugeren mulighed for at finde gratis steder at tappe vand fra hanen. Foto: Postevand

At virksomheden hedder det samme som det, den producerer og sælger, har fra starten været et bevidst valg. Jesper Kjeldsen og hans partnere ville gerne prøve at "skære lidt følelser fra," siger han.

Vandindustrien har – ifølge Jesper Kjeldsen – i mange år forsøgt at sælge budskaber og skønhedskonkurrencer gennem vand på flaske. Det har gjort ord som 'kildevand' og 'mineralvand' til brands, som forbrugeren tror, er bedre end vand fra hanen.

"Det er slet ikke vores game. Vi er ikke en del af den industri – tværtimod vil vi sætte fokus på noget naturligt, som vi allerede har," siger Jesper Kjeldsen.

Forretning på den gammeldags købmandsfacon

Omend Postevands regnskaber ikke vidner om en virksomhed, der endnu er blevet til en millionforretning, har selskabet siden stiftelsen i 2016 endnu ikke leveret et underskud. Tværtimod er virksomheden kun vokset.

I 2018 havde Postevand en bruttofortjeneste på knap 740.000 kr. og endte året med et positivt resultat på næsten 78.000 kr. En klar forbedring fra året forinden, hvor bruttofortjenesten læste lidt mere end 585.000 kr. og resultatet lige over 50.000 kr.

Forretningen er kørt på købmandsfaconen, fortæller han i øvrigt. Stifterne startede med en investering i 500 kartoner, der blev til 1.000 kartoner, der blev til 2.000, 5.000 og 10.000.

"Vi har aldrig lånt en krone eller søgt kapital hos fonde," siger Jesper Kjeldsen.

Havde vi bare været en del af industrien, havde vi nok fokuseret meget mere på vækst.

Jesper Kjeldsen, stifter af Postevand

Men at Postevand skal blive det næste store væksteventyr har aldrig ligget i kortene, siger stifteren.

"Havde vi bare været en del af industrien, havde vi nok fokuseret meget mere på vækst. Men vi bruger jo også tid på alle mulige andre projekter. Dermed ikke sagt, at vi ikke er ambitiøse med økonomien i virksomheden. Det er vi bestemt, men det handler mere om at skabe en sund forretning," siger Jesper Kjeldsen.

Det er vigtigt for Jesper Kjeldsen at understrege, at Postevand "ikke er gift" med den karton, de leverer. Det er bare et "markant bedre alternativ" end vand på plastikflaske.

Men der er andre projekter, der fylder lige så meget i Jesper Kjeldsens bevidsthed. Det seneste år har virksomheden blandt andet indgået et samarbejde med den danske sangerinde Mø, der har sat fokus på pesticider i det danske grundvand og solgt merchandise.

Jesper Kjeldsen selv bruger også meget tid på oplysning og på at holde foredrag om virksomhedens mission. Det vigtigste for ham er, at folk ændrer på deres vaner omkring køb af vand.

"Der er nogle skridt, man allerede kan tage nu. For eksempel giver det ingen mening, at vi hiver vand op fra Sydeuropa eller Fiji, der kommer med et kæmpe carbon foot print, når vi har noget, der er bedre i hanen," siger Jesper Kjeldsen.

Han vil gerne have forbudt både import og eksport af vand til og fra Danmark.

"Derudover synes jeg, at det er en rigtig god idé at lægge afgifter på emballeret drikkevand. Og næste skridt er så at gøre vand fra hanen mere tilgængeligt og udbredt. Det er blandt andet det, vores app forsøger at ændre på," siger han.

Klar til at bistå Miljøministeriet

I januar sidste år blev alle Folketingets partier enige om en politisk aftale, der skal nedbringe plastikforureningen. Her lød et konkret tiltag blandt andet, at der skulle lanceres en app, der kan vise alle offentligt tilgængelige fontæner med drikkevand i Danmark.

I Postevand er Jesper Kjeldsen klar til at gå i dialog med Miljøministeriet om et eventuelt samarbejde om den teknologi, som virksomheden har udviklet, fortæller han.

"Vi har stor respekt for den plastaftale, der er indgået, og vi vil rigtig gerne være med til at løse den her udfordring," siger Jesper Kjeldsen.

Forbrugerne vil gerne betale mere for vandet – hvis det betyder bedre forsyning

Coca-Cola samler plast fra havet og genbruger det i nye flasker

Renser sit drikkevand hver dag: "Jeg er bange for pesticider"

Danskerne stoler på drikkevandet – men kan de det?

Ny undersøgelse: Forbrugeren er ligeglad med, hvor vandet kommer fra

Relaterede