CleantechWatch

Drivkraft Danmark kalder transportudspil for uambitiøst

Brancheorganisationen havde selv kommet med et udspil, der ville kunne reducere CO2-udledningen med op til fire gange så meget, som regeringens udspil umiddelbart lægger op til.

Foto: PRDrivkraftDanmark

"Det lyder ikke særlig ambitiøst." Sådan lyder det fra Jacob Stahl Otte, der direktør for Drivkraft Danmark.

Reaktionen kommer på regeringens udspil til transportforhandlingerne, hvor der ifølge medierne TV2 og Ritzau sigtes mod en halv million elbiler i 2030. Samtidig skal der indføres kilometerbaseret vejafgift på tung transport og øget krav til iblanding af biobrændsel i benzin- og dieselbilers brændstoftanke.

Hos brancheorganisationen Drivkraft Danmark er det ikke ligefrem et udspil, der får armene til at flyve i vejret. Her understreger Jacob Stahl Otte, at han ikke har set udspillet fra regeringen og derfor udtaler sig uden at kende til detaljerne.

"Alt skal i spil, hvis vi skal nå målsætningen på 70 pct. i 2030. Vi er noget mere ambitiøse i vores plan. Vi havde gerne set, at det var lidt mere ambitiøst. Faktisk så ambitiøst som overhovedet muligt, så vi kan få trukket produktionen af de bæredygtige energiformer i gang. Det kan jeg være i tvivl om dette er. Det lyder ikke sådan," siger direktøren.

Selv har brancheorganisationen inden da appelleret til at sigte mod et CO2-fortræningsningkrav på 30 pct. i 2030. Det ville ifølge Drivkraft Danmark reducere transportens CO2-udledninger med ca. 4 mio. tons CO2.

Ifølge Ritzaus oplysninger vil regeringens udspil give en reduktion på en million ton i drivhusgasserne. Halvdelen af reduktionen kommer fra iblanding af biobrændsel i de fossile tanke.

Jacob Stahl Otte peger videre på, at det er væsentligt, hvordan iblandingskravet er formuleret, hvor han håber, at det er formuleret som et fortrængningskrav. Samtidig er det vigtigt ifølge direktøren, at der bliver tale om et fortrængningskrav, der rækker frem til 2030 og ikke blot til f.eks. 2021.

"Vi forholder os ikke til selve antallet af elbiler, da man skal se transporten som en helhed. Uanset om det er 500.000 eller 600.000 elbiler, så skal man kigge på fortrængningskravet, hvilket også er alt det, der ikke er elbiler. Nemlig tung transport som busser og lastbiler. Man skal gøre det som en løsning," siger Jacob Stahl Otte.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie EnergiWatch)

Medier: Regeringen sigter efter 500.000 elbiler i 2030

Rambølls grønne bilordning ræser afsted – nu risikerer støtteordning at udgå

Støttepartier er usikre på regeringens vilje til at nå klimamål

Eon Danmark: Eldrup-kommissionen undervurderer behovet for elbiler 

Mere fra CleantechWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs