CleantechWatch

Prisen på skibsbrændstof er eksploderet efter nye miljøkrav

Nye miljøkrav fra FN's internationale Maritime Organisation, IMO, presser prisen i vejret på skibsbrændstof.

Hos Maersk Tankers har det fået udgifterne til brændstof til at stige med 50 pct. | Foto: Jens Dresling

Prisen på skibsbrændstof er steget brat siden nytår, hvor FN's nye miljøkrav trådte i kraft. Danmarks største rederier har ventet til sidste øjeblik med at skifte brændstof. Det skriver Børsen.

FN's internationale Maritime Organisation, IMO, besluttede allerede i 2017 at forbyde brugen af olie med over 0,5 pct. svovl fra 2020. De fleste rederier valgte dog at fortsætte med den gamle type olie med op til 3,5 pct. svovl helt indtil årsskiftet.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra CleantechWatch

Urbaser lægger stor ordre på nye elvogne

Stigende krav om brug af elektrificerede køretøjer i kommunale udbud får Danmarks største renovationsvirksomhed til at lægge en bestilling på 24 nye elvogne til en samlet værdi af 85 mio. kr.

"CCS er det relevante på den korte og mellemlange bane"

Tildellingen af knap 200 mio. kr. i EUDP's særpulje til Greensand understreger det danske commitment til CCS, fastslår Ineos' danske direktør, der nu kun mangler tilladelserne til at være klar til at lagre CO2 fra 2025. Der skal nok også blive plads til ting som grøn metanol – på sigt.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Job