Jagten på et superbatteri til elbiler er sat ind

Selv om der står Audi, BMW, Mercedes eller Volkswagen på bagsmækken, så er den centrale byggesten i elektriske biler ikke lavet af tyske virksomheder, men typisk af sydkoreanske, kinesiske eller japanske.
Det har den tyske regering efter flere års tøven fundet ud af er uholdbart. Det samme har Frankrig, Italien, Polen, Belgien, Finland og Sverige. Det skriver Politiken fredag.
De tyske myndigheder har afsat over fem milliarder kroner til at udvikle et bedre og grønnere batteri til de elbiler, som der ventes at blive et kæmpe marked for i de kommende år.
"Jeg kunne godt have ønsket mig det tidligere. I de seneste 20-30 år har der ikke været megen batteriforskning," siger Weert Canzler, der er mobilitetsforsker ved forskningscenteret WZB i Berlin.
I denne måned godkendte EU-Kommissionen statsstøtte fra de syv nævnte lande på i alt 24 milliarder kroner til et andet projekt, hvor 17 europæiske virksomheder inden for råmaterialer, celler, batterisystemer og genanvendelse skal arbejde sammen på tværs af landegrænserne. Det skal efter planen udløse private investeringer på næsten 40 milliarder kroner.
Batteriproduktion er af "strategisk interesse for vores økonomi og samfund," udtalte konkurrencekommissær Margrethe Vestager som forklaring på, hvorfor EU her tillader statsstøtte til private virksomheder i åben konkurrence.
Forsker: Elbiler er mere miljøvenlige end dieselbiler – og omvendt
Plug-in hybrider kan køre elbiler ud på et sidespor
Grønne brændstoffer kan blive Danmarks nye energieventyr – hvis vi kan nå det
Nyt studie: En elbil skal køre 219.000 km, før den er lige så ren som en dieselbil
Relaterede artikler:
Plug-in hybrider kan køre elbiler ud på et sidespor
For abonnenter