CleantechWatch

Grøn isoleringsproducent vil konkurrere med Rockwool efter fusion

CBI Papiruld Danmark satser efter fusion på at sætte sig tungere på isoleringsmarkedet. Målet er et trecifret millionsalg af papirisolering inden for to til tre år, fortæller den nye adm. direktør Jens Engbo Norddal.

CBI Papiruld Danmark styrker også sin geografiske balancering efter fusionen og vil fremover være placeret både på Sjælland og i Jylland, lyder det. | Foto: Papiruld Danmark / PR

Den netop fusionerede isoleringsproducent CBI Papiruld Danmark, der er født ud af ægteskabet mellem Papiruld Danmark og CBI Danmark, satser nu på at kunne erobre større markedsandele inden for isolering.

Ambitionen er at kunne udfordre de større spillere på markedet, herunder isoleringsgiganten Rockwool.

Det fortæller Jens Engbo Norddal, der er adm. direktør i det nye selskab, som producerer isolering ud af blandt andet genbrugspapir.

"Markedsandelen er svær, og vi er små i forhold til Rockwool. Men vi vinder ind på markedet, og det er det, vi vil. Jeg vil skyde på, at vores del af markedet lige nu er under 100 mio. kr. Men i stedet for at blive set som en niche-virksomhed, vi vil ses som et sundt alternativ til den isolering, vi ser i dag", siger Jens Engbo Norddal, der indtil nu har været direktør for Papiruld Danmark.

Det er særligt fortællingen om et klimavenligt alternativ til sten- og glasuld, der skal være med til at cementere CBI Papiruld Danmarks plads på markedet.

"Vi har et mål om, at vi skal omsætte for et trecifret millionbeløb inden for halvandet til to år. Papiruld er 100 pct. genbrug af avispapir. Det er det, vi vinder på. Det er det, der fortæller den gode historie. Vi tager noget, der skal smides ud eller brændes af, og genanvender det som isolering i vores boliger", siger han.

Fusionen, der har været på tegnebrættet i knap et år, er en vigtig brik i vækstplanen og målet om at kunne udfordre de større virksomheder. Det stiller flere muskler til rådighed – samtidig med, at produktionsomkostningerne kan holdes nede.

"Vi har ansat dygtige folk i markedet, som kan få vores budskab ud. Vi har et godt netværk hos entreprenørerne, og vi har et godt netværk ude på tegnestuerne. Og så har vi nogle fragt- og indkøbssynergier. Vi skal ikke bruge de samme penge to gange, nu skal vi kun gøre det en gang, så der vil være nogle muligheder for at spare penge", siger direktøren.

Fra underskud til overskud

I forbindelse med fusionen har virksomheden Papiruld Danmark købt 51 pct. af CBI Danmark. Selvom der er flere mindre virksomheder på det grønne isoleringsmarked, er målet ikke at opkøbe flere konkurrenter, slår Jens Engbo Norddal fast.

"Vi alene kan ikke komme med budskabet, vi er også afhængige af, at andre sælger lignende produkter i Danmark. Vi vil bare gerne arbejde sammen med de allerbedste, og derfor fusionerede vi med CBI. De har gjort det bedst af alle i forhold til papirisolering – de var også større end os. De har haft en god strategi, og de har nogle dygtige medarbejdere", siger han.

CBI Danmark har endnu ikke offentliggjort årsregnskabet for 2020, men nåede i 2019 en bruttofortjeneste på 8,2 mio. kr. og et resultat på lidt mere end en mio. kr.

Papiruld Danmark kom til gengæld ud med et underskud på lidt mere end 3 mio. kr. sidste år, fremgår det af virksomhedens seneste årsregnskab.

De røde tal på bundlinjen skyldes blandt andet ansættelse af medarbejdere med "kaliber, pondus og gennemslagskraft", ifølge Jens Engbo Norddal. Medarbejderne skal fremme salgsprocesser ved at sprede budskabet om det grønne alternativ til isolering, lyder det.

"I stedet for at bygge os stille og roligt op, havde vi musklerne og råd til at lave et underskud i nogle år for at komme lidt hurtigere ind på markedet, og derfor har vi også investeret i mere arbejdskraft", siger han.

I årsregnskabet kalkulerede Papiruld Danmark ligeledes med et underskud i 2021. Men det har fusionen lavet om på. Allerede i første kvartal ses konturerne på et positivt resultat med vækst på toplinjen.

"Det var en kalkulering, hvis vi ikke havde slået os sammen med CBI. Men vi går nu efter et fornuftigt resultat. Og det, vi (Papiruld Danmark, red.) gjorde i første kvartal, er lidt sindssygt. Vi har fordoblet vores vækst, så vi er over budget", siger direktøren.

Sidste år nåede bruttofortjenesten i Papiruld Danmark lidt mere end 5,8 mio. kr.

Øget genbrug giver muligheder

Foruden store drømme om at konkurrere med ledende isoleringsvirksomheder barsler CBI Papiruld Danmark med at udvide produktsortimentet. Der er et stigende potentiale for at anvende andre materialer i takt med, at samfundet fokuserer mere og mere på genbrug, lyder det.

"Vi kigger også på alternativer i forhold til andre isoleringstyper end lige papir. I stedet for at smide tøj ud kan man lave uld ud af det og bruge det som isolering. Det er ikke, fordi det er netop det, vi kommer til at gøre, men der kommer lige pludselig muligheder for at købe nogle andre produkter, som kunne være spændende", siger Jens Engbo Norddal.

At det lige blev Jens Engbo Norddal, der tiltræder som adm. direktør i den nye virksomhed, skyldes blandt andet, at han har tidligere erfaring fra fibergipsproducenten Fermacell, der ifølge direktøren på mange parametre minder om papirisoleringsvirksomheden.

"Og så har jeg en fornuftig tilgang til det kommercielle marked", siger han.

Det er endnu ikke afklaret, hvilken stilling den tidligere adm. direktør for CBI Danmark, Per K. Thomsen, skal bestride efter fusionen ud over at være en del af direktionen.

"Men han får en lige så vigtig rolle, som jeg gør. Han er ekstrem vigtig på vores front", siger Jens Engbo Norddal.

Papiruld Danmark fusionerer med konkurrent

Store investeringer koster på bunden hos Papiruld Danmark

Isoleringsproducent vil gøre genbrugspapir til grøn guldforretning  

Mere fra CleantechWatch

Merkur frygter greenwashing i nye mørkegrønne investeringsfonde

Investeringschef Helle Juul Lynge fra Merkur Andelskasse frygter, at glansen allerede er ved at gå de nye "mørkegrønne" investeringsfonde, som skal leve op til de højeste grønne standarder. Hun er bange for, at både klimaet og forbrugerne taber, hvis de på papiret grønneste fonde bliver brugt til greenwashing.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs