CleantechWatch

Green Mobility rammer break-even i København

Det danske delebilsselskab kører fortsat med et stort millionunderskud på bundlinjen, men det er lykkedes selskabet at lave lemonade af limefrugten til coronaen.

Foto: Green Mobility / PR

Da kalenderen ved årsskiftet skrev 2020, så alt ud til at køre for Green Mobility. Men den 13. marts blev bremserne pludselig hugget i og hjulene stoppede med at dreje. I hvert fald for en stund.

For nedlukningen af Danmark satte ganske vist en kæp i hjulet på delebilsselskabets momentum, men siden da er forretningen kommet tilbage i gear.

"Derfra har vi set en rigtig positiv udvikling, især i vores københavnerforretning. Det kulminerer med, at vi kan se, at vi går break even i København i juli måned," siger Thomas Heltborg Juul, der er adm. direktør for Green Mobility.

Kort fortalt benyttede selskabet den ufrivillige coronapause til at gå forretningen efter i sømmene.

"Det har barberet en masse af vores omkostninger ned, men vi har også udviklet en masse it, der har gjort det muligt at øge vores omsætning. Simpelthen ved at bygge et bedre produkt, som vi også har været bedre til at kommunikere ud til kunderne, således at det var mere intuitivt at bruge vores produkt," siger direktøren.

Har det betydet afskedigelser af medarbejdere?

"Som en direkte konsekvens af det her? Nej, det er der ikke. Vi havde nogle tilpasninger i slutningen af corona-tiden, hvor vi skar en lige smule ned i vores drift på gaden, fordi vi havde fundet nogle nye processer."

Det vil ikke kun være i juli måned, at forretningen i København går i nul. Således regner Green Mobility nu med, at det måned til måned vil ske i andet halvår.

Investerer massivt

Green Mobility består dog af meget mere end blot Danmarks hovedstad, og det præger i den grad halvårsregnskabet for selskabet.

Her er omsætningen faldet med knap 4 mio. kr. til 6 mio. kr. i forhold til samme periode året før, mens driftsresultatet, EBITDA, lyder på 8,1 mio. kr.

I forhold til andet kvartal af 2019 er der kommet 30.000 flere kunder til, så tallet nu lyder på 93.320, mens antallet af ture er faldet fra ca. 176.000 til 156.000. Til gengæld varer turene 3 minutter længere. Så en gennemsnitstur varer 34 minutter.

På bundlinjen er underskuddet vokset med 5 mio. kr. til 11,6 mio. kr.

Det store underskud får dog ikke Thomas Heltborg Juul til at ryste på hånden.

"Vi investerer massivt i at rulle ud i nye byer, og vi har stadigvæk en målsætning om at være i minimum 15 byer med udgangen af 2021. Så overskuddet på koncernniveau har længere udsigter. Det er jo hele tiden en balance mellem at tjene penge og vokse. Og der er vi en vækstvirksomhed, hvor vi hele tiden investerer i nye byer, hvilket kræver kapital. Samtidig forventer vi dog fremadrettet at forkorte tiden fra launch til break even i de enkelte byer." siger direktøren.

Her kan der f.eks. peges på forretningen i Aarhus, der blev lanceret for ca. ni måneder siden. Her regner Green Mobility nemlig med at kunne ramme break even inden for de næste 12 måneder.

Henter flere penge

Selskabet har flere gange været ude og hente ny kapital ind, senest ved en kapitaludvidelse på 32,5 mio. kr. i november, der fik egenkapitalen op på 30 mio. kr. i fjerde kapital 2019. Den egenkapital er nu skrumpet ind til ca. 8 mio. kroner.

Der bliver da heller ikke lagt skjul på, at der er behov for at fylde pengekassen op atter en gang.

Direktøren fortæller, at Green Mobility endnu ikke har lagt sig fast på, hvor mange penge, der sigtes mod at blive hentet ind. Men han fortæller, at pengene nok vil blive rejst uden lige nu at gå videre med de udskudte planer om at gå på hovedmarkedet. Disse planer er nemlig blevet udskudt til næste år.

"Det er en kapitalintensiv forretning. Det er kapitalintensivt at sætte 100 til 500 biler ind i forskellige byer rundt om i Europa. Så det koster penge at komme i gang. Ingen tvivl om det," siger Thomas Heltborg Juul og fortsætter:

"Jeg mener ikke, at vi har tabt penge. Jeg mener, at det er en investering i at bygge en forretning op, der over de næste 10-15 år kommer til at være en markant spiller i den måde, vi kommer til at se mobilitet i byerne."

Green Mobility forventer at kunne lancere sin forretning i både Antwerpen og Gent i september, mens Helsinki vil blive lanceret i slutningen af året gennem et finsk datterselskab.

I juni lancerede delebilsselskabet også sin forretning i Malmø og Gøteborg, mens forretningen omvendt blev lukket ned i Oslo. Her regner Green Mobility dog med at vende tilbage til i løbet af 2021.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie EnergiWatch)

Green Mobility rykker til Finland

Corona får Green Mobilitys omsætning til at styrtdykke

Green Mobility trækker stikket på Oslo efter halvandet år 

Mere fra CleantechWatch

Aarhus Vand udvider samarbejde i Indien

Det hidtidige samarbejde mellem Aarhus Vand, Aarhus Kommune og den indiske by Udaipur omfatter nu hele delstaten. Samarbejdet taler ind i regeringens mål om en fordobling af vandeksporten.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

CleantechWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs