En del af Watch Medier

CleantechWatchfredag3. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Miljøteknologi
  • Affald
  • Vand
  • Rådgivning
  • Regulering
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Miljøteknologi
  • Affald
  • Vand
  • Rådgivning
  • Regulering
19.08.2020kl. 13.43

Green Mobility rammer break-even i København

Det danske delebilsselskab kører fortsat med et stort millionunderskud på bundlinjen, men det er lykkedes selskabet at lave lemonade af limefrugten til coronaen.
Foto: Green Mobility / PR
af VIKTOR BRANDT KÆRGAARD

Da kalenderen ved årsskiftet skrev 2020, så alt ud til at køre for Green Mobility. Men den 13. marts blev bremserne pludselig hugget i og hjulene stoppede med at dreje. I hvert fald for en stund.

For nedlukningen af Danmark satte ganske vist en kæp i hjulet på delebilsselskabets momentum, men siden da er forretningen kommet tilbage i gear.

"Derfra har vi set en rigtig positiv udvikling, især i vores københavnerforretning. Det kulminerer med, at vi kan se, at vi går break even i København i juli måned," siger Thomas Heltborg Juul, der er adm. direktør for Green Mobility.

Kort fortalt benyttede selskabet den ufrivillige coronapause til at gå forretningen efter i sømmene.

"Det har barberet en masse af vores omkostninger ned, men vi har også udviklet en masse it, der har gjort det muligt at øge vores omsætning. Simpelthen ved at bygge et bedre produkt, som vi også har været bedre til at kommunikere ud til kunderne, således at det var mere intuitivt at bruge vores produkt," siger direktøren.

Har det betydet afskedigelser af medarbejdere?

"Som en direkte konsekvens af det her? Nej, det er der ikke. Vi havde nogle tilpasninger i slutningen af corona-tiden, hvor vi skar en lige smule ned i vores drift på gaden, fordi vi havde fundet nogle nye processer."

Det vil ikke kun være i juli måned, at forretningen i København går i nul. Således regner Green Mobility nu med, at det måned til måned vil ske i andet halvår.

Investerer massivt

Green Mobility består dog af meget mere end blot Danmarks hovedstad, og det præger i den grad halvårsregnskabet for selskabet.

Her er omsætningen faldet med knap 4 mio. kr. til 6 mio. kr. i forhold til samme periode året før, mens driftsresultatet, EBITDA, lyder på 8,1 mio. kr.

I forhold til andet kvartal af 2019 er der kommet 30.000 flere kunder til, så tallet nu lyder på 93.320, mens antallet af ture er faldet fra ca. 176.000 til 156.000. Til gengæld varer turene 3 minutter længere. Så en gennemsnitstur varer 34 minutter.

På bundlinjen er underskuddet vokset med 5 mio. kr. til 11,6 mio. kr.

Det store underskud får dog ikke Thomas Heltborg Juul til at ryste på hånden.

"Vi investerer massivt i at rulle ud i nye byer, og vi har stadigvæk en målsætning om at være i minimum 15 byer med udgangen af 2021. Så overskuddet på koncernniveau har længere udsigter. Det er jo hele tiden en balance mellem at tjene penge og vokse. Og der er vi en vækstvirksomhed, hvor vi hele tiden investerer i nye byer, hvilket kræver kapital. Samtidig forventer vi dog fremadrettet at forkorte tiden fra launch til break even i de enkelte byer." siger direktøren.

Her kan der f.eks. peges på forretningen i Aarhus, der blev lanceret for ca. ni måneder siden. Her regner Green Mobility nemlig med at kunne ramme break even inden for de næste 12 måneder.

Henter flere penge

Selskabet har flere gange været ude og hente ny kapital ind, senest ved en kapitaludvidelse på 32,5 mio. kr. i november, der fik egenkapitalen op på 30 mio. kr. i fjerde kapital 2019. Den egenkapital er nu skrumpet ind til ca. 8 mio. kroner.

Der bliver da heller ikke lagt skjul på, at der er behov for at fylde pengekassen op atter en gang.

Direktøren fortæller, at Green Mobility endnu ikke har lagt sig fast på, hvor mange penge, der sigtes mod at blive hentet ind. Men han fortæller, at pengene nok vil blive rejst uden lige nu at gå videre med de udskudte planer om at gå på hovedmarkedet. Disse planer er nemlig blevet udskudt til næste år.

"Det er en kapitalintensiv forretning. Det er kapitalintensivt at sætte 100 til 500 biler ind i forskellige byer rundt om i Europa. Så det koster penge at komme i gang. Ingen tvivl om det," siger Thomas Heltborg Juul og fortsætter:

"Jeg mener ikke, at vi har tabt penge. Jeg mener, at det er en investering i at bygge en forretning op, der over de næste 10-15 år kommer til at være en markant spiller i den måde, vi kommer til at se mobilitet i byerne."

Green Mobility forventer at kunne lancere sin forretning i både Antwerpen og Gent i september, mens Helsinki vil blive lanceret i slutningen af året gennem et finsk datterselskab.

I juni lancerede delebilsselskabet også sin forretning i Malmø og Gøteborg, mens forretningen omvendt blev lukket ned i Oslo. Her regner Green Mobility dog med at vende tilbage til i løbet af 2021.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie EnergiWatch)

Green Mobility rykker til Finland

Corona får Green Mobilitys omsætning til at styrtdykke

Green Mobility trækker stikket på Oslo efter halvandet år 

Relaterede artikler:

  • Foto: Mads Frost/JPA

    Green Mobility rykker til Finland

    For abonnenter

  • Green Mobillitys 100 aarhusianske delebiler, da de stadig stod på depot før lancering. På grund af coronavirus står bilerne dog også ofte stille på gaderne efter lancering. | Foto: Mads Frost/JPA

    Corona får Green Mobilitys omsætning til at styrtdykke

    For abonnenter

  • Foto: Mads Frost/JPA

    Green Mobility trækker stikket på Oslo efter halvandet år

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Svendborg Kraftvarme på Bodøvej er blevet købt af Svendborg Fjernvarme. | Foto: PR / Svendborg Kommune
Affald

Kovending i Svendborg: Varmeselskab køber alligevel affaldsforbrænding

Det forbrugerejede Svendborg Fjernvarme overtager kommunens forbrændingsanlæg Svendborg Kraftvarme for et tocifret millionbeløb efter et længere forhandlingsforløb. 
  • Analyse: De kolde fødder breder sig over udsigten til lukkede forbrændinger
  • Svendborgs affaldsforbrænding lukker endegyldigt efter droppet købsaftale

For abonnenter

Foto: Rgs Nordic/pr
Miljøteknologi

Udvalg i Slagelse Kommune vil afvise blandingszone til RGS-anlæg

For abonnenter

Foto: Viega/pr
Miljøteknologi

Leverandør af vandteknik løfter hovedtallene

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Miljøteknologi

Trods protester får byggeri af stort milliardanlæg til biorester grønt lys

Foto: Katrine Hørup Noer
Vand

Organisation: Virksomhederne skal få flere kvinder ind på STEM-uddannelser

For abonnenter

Foto: PER FOLKVER
Affald

Special Waste Systems får grønt lys til at udvide lagerkapacitet

For abonnenter

Læs også

Svendborg Kraftvarme på Bodøvej er blevet købt af Svendborg Fjernvarme. | Foto: PR / Svendborg Kommune
Affald

Kovending i Svendborg: Varmeselskab køber alligevel affaldsforbrænding

Det forbrugerejede Svendborg Fjernvarme overtager kommunens forbrændingsanlæg Svendborg Kraftvarme for et tocifret millionbeløb efter et længere forhandlingsforløb. 

For abonnenter

Foto: Rgs Nordic/pr
Miljøteknologi

Udvalg i Slagelse Kommune vil afvise blandingszone til RGS-anlæg

Efter et møde i Klima og Miljøudvalget i Slagelse Kommune onsdag har udvalget besluttet ikke at ville give RGS Nordic tilladelse til at udlede renset spildevand, men afventer møde med Miljøstyrelsen og minister, skriver medie.

For abonnenter

Foto: Viega/pr
Miljøteknologi

Leverandør af vandteknik løfter hovedtallene

Vandkoncernen Viega nærmer sig et tocifret millionoverskud i Danmark. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Kovending i Svendborg: Varmeselskab køber alligevel affaldsforbrænding – 11.06
  • Leverandør af vandteknik løfter hovedtallene – 10.18
  • Trods protester får byggeri af stort milliardanlæg til biorester grønt lys – 09.25
  • Trecifret millioninvestering: Finsk genanvender vil imødekomme øget efterspørgsel – 07.43
  • Organisation: Virksomhederne skal få flere kvinder ind på STEM-uddannelser – 07.07
  • Udvalg i Slagelse Kommune vil afvise blandingszone til RGS-anlæg – 2. feb.
  • Special Waste Systems får grønt lys til at udvide lagerkapacitet – 2. feb.
  • Forbrugerråd: Det går for langsomt med at stoppe brugen af PFAS – 2. feb.
  • Overvågningssystem stod af og kostede vandafbrydelse – 2. feb.
  • Svanehøj henter ny økonomidirektør i Siemens Gamesa – 2. feb.
Flere nyheder

Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Strategisk Forretningsudvikler til CO2- og brintinfrastruktur

Watch Job

  • Erfaren IT Supporter

  • Scrum Master with a practical approach

  • Head of Business Development

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Strategisk Forretningsudvikler til CO2- og brintinfrastruktur

Se flere jobs

Kolofon

CleantechWatch
Søg

Sektioner

  • Miljøteknologi
  • Affald
  • Vand
  • Rådgivning
  • Regulering
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Emma Gelbjerg-Hansen

egh@cleantechwatch.dk

Tlf.: 3330 8343

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: 70 777 482

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: 70 777 482

Job

Abonnement

Prøv CleantechWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

cleantechwatch@infowatch.dk

Tlf.: 70 777 482

Læs mere om abonnement her

Adresse

CleantechWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: 3330 8410

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © CleantechWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
CleantechWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge