Inden 2021 vil en femtedel af verdenstonnagen sejle med røgrensere

Omkring 12 pct. af den globale skibstonnage har i dag en scrubber installeret ombord, som filtrerer svovl ud af røgen fra deres skorstene, skriver medie baseret på Clarksons Research. Omfanget ventes at blive endnu større i løbet af 2020.
Foto: Katinka Hustad/Ritzau Scanpix
Foto: Katinka Hustad/Ritzau Scanpix

De nye svovlregler har betydet, at flere rederier har været flittige med at installere scrubbere på sine skibe.

Omkring 12 pct. af verdensflåden målt på tonnage har således i dag en scrubber installeret. Det viser beregninger fra Clarksons Research, skriver mediet Ship & Bunker.

Det samlede omfang vil dog blive endnu større i løbet af 2020, hvor knap hvert femte skib, 19 pct., ved årets udgang ventes at have en scrubber monteret, vurderer Clarksons Research ifølge Ship & Bunker.

På store skibsklasser som capesize inden for tørlast og VLCC'ere inden for tank, er der allerede i dag tale om hvert femte skib, som sejler med en scrubber ombord ifølge mediet.

Med de nye globale svovlregler, der trådte i kraft 1. januar 2020, er det nu kun tilladt for skibe at anvende brændstof med over 0,5 pct. svovl, hvis en scrubber er installeret til at rense røgen.

Mærsk nedlægger klimaafdeling som led i spareplan

100 aktører skal finde fælles fodslag om CO2-frie skibe

Maersk har udvalgt tre miljøvenlige brændstoffer for fremtiden

Stort rederi tilslutter sig klimakoalition med Maersk – vil udvikle CO2-frie skibe

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også