CleantechWatch

Rockwool-topchef: Vi må betale nu for at vinde det grønne kapløb om fem år

Om få år vil forbrugere og investorer forlange, at alle byggematerialer skal være klimavenlige, spår Rockwools topchef. Derfor vil selskabet nu udnytte økonomisk opbremsning til en bølge af investeringer i energieffektivisering.

Foto: Stine Bidstrup/ERH

En halvering af vækstambitionerne er sjældent noget, en topchef betegner som positivt.

Men opbremsningen i økonomien og den tilhørende nedjustering i forbindelse med Rockwool halvårsregnskab rummer sådan set gode nyheder set fra Rockwools topchef Jens Birgerssons side af skrivebordet.

Isoleringsgiganten ser nemlig ind i en fremtid, hvor energieffektivisering, som Rockwool satser stort på, vil spille en langt større rolle i den grønne omstilling. Og i det lys er en vækst på halvt blus her og nu kun et plus, fastslår Rockwool-chefen over for CleantechWatch.

"En smule opbremsning i væksten – selv om det vil være forfærdeligt for vores aktiekurs – er rigtig positivt i forhold til at sparke gang i et større fokus på energieffektivisering og renovering, og sker det, vil vi have en rigtig god udvikling i fremtiden," siger Jens Birgersson og uddyber:

"Som jeg ser det, skaber det en mulighed for et skift i fokus fra at bygge nyt og til at renovere. Billigere penge i form af lave renter virker ikke længere til at stimulere væksten, så det, jeg ønsker at se, er en energirenoverings-trend med effektivisering som løsning på verdens klimaproblemer."

Rockwool nedjusterer efter "det bedste kvartal nogensinde"

Dyrt at omstille – men dyrere at lade være

Nye teknologier er langtfra gratis, men når Rockwool i disse dage investerer store summer i mere klimavenlige produkter, skyldes det ifølge Jens Birgersson også, at det "koster endnu flere penge at ignorere" det igangværende paradigmeskift i samfundet.

"Rockwool skal være et selskab, som har råd til at investere i forskning og udvikling. Det kræver jo forsøg og fejl at udvikle ny teknologi, som du ikke bare kan købe fra hylden. Du er nødt til at opfinde det, og derfor lægger vi mange kræfter i det og laver investeringerne nu," siger Jens Birgersson.

Vi kan gøre en langt større forskel ved eksempelvis at udskifte syntetiske byggematerialer i huse med gode alternativer, end ved at udskifte sugerør og plastikposer.

Jens Birgersson, CEO i Rockwool

Efterspørgslen på stenuld er over de seneste tre årtier kun steget, og selv om Jens Birgersson erkender, at vækstudsigterne på den korte bane er i den mindre kønne ende, holder han på, at det langsigtede perspektiv er det afgørende.

"Vi kan ikke investere baseret på, om og hvornår det her (boom i renovering og effektivisering, red.) sker – vi investerer, så vi er et skridt foran, for der er én ting, vi ved: Markedet vil altid starte med at vokse hurtigere igen," siger topchefen.

"Og om fire eller fem års tid, når folk ikke længere accepterer andet end de klimavenlige løsninger, vil vi ikke sidde tilbage med et enormt efterslæb af investeringer for at prøve at indhente det, fordi vi ikke investerede, mens vi kunne, men først da markedet krævede det."

Effektivisering er fremtiden

Bag Rockwool-topchefens analyse er tese om, at et mindre forbrug af energi er "den mest omkostningseffektive måde at reducere CO2-udledning" globalt.

Det Internationale Energiagentur (IEA) vurderer, at mere end 40 pct. af de nødvendige udledningsreduktioner kan hentes gennem energieffektivisering.

Samtidige er det en af EU's vigtigste brikkker i den grønne omstilling. Den Europæiske Investeringsbank (EIB) har blandt andet planer om at afsætte op mod 100 mia. euro til finansiering af projekter i energisektoren frem mod 2030 – hvoraf 75 pct. ifølge Jens Birgsson kan gå til energieffektivisering.

Rockwools topchef er derfor overbevist om, at en "energirenoverings-trend er et nært forestående," som vil bidrage til høj vækst.

Om der går tre, fire eller fem år, inden det for alvor tager fat, vil tiden vise, siger topchefen dog og understreger, at mange ting først skal gå op i en højere enhed.

"Jeg tror rent faktisk, at vi er nødt til at have en smule opbremsning, før det starter," vurderer Jens Birgersson.

"Man er nødt til først at lave værdikæden for det, du skal have investorer til at samle projekterne, du har brug for finansering, du skal have gode leverandører, som kan levere produkterne, og alle de folk, som kan lave arbejdet. Og, selvfølgelig, skal du have de folk, der ejer husene, til at ville det," siger han.

En langsommere vækst i salget giver ifølge Jens Birgsson også Rockwool mulighed for at udskifte udstyr og processer, uden at det koster på salgskontoen, idet fabrikkerne alligevel ikke behøver at køre i døgndrift.

Bygninger vigtigere end sugerør

Ikke overraskende udpeger Rockwool genanvendelse af og bedre materialer inden for isolering som et af de områder med stort potentiale – ikke bare for Rockwools bundlinje, men for den grønne omstilling generelt.

"Jeg har set beregningerne på de miljømæssige konsekvenser af plastikposer, og jeg mener, vi kan gøre en langt større forskel ved eksempelvis at udskifte syntetiske byggematerialer i huse med gode alternativer, end ved at udskifte sugerør og plastikposer," siger Jens Birgersson.

"Og vi bliver nødt til at blive klar, for vores materiale skulle gerne erstatte nogle af de her syntetiske materialer, man ikke kan genanvende," tilføjer han.

 

På produktsiden har Rockwool blandt andet udviklet en ny måde at spinde stenulden, som gør materialet markant bedre til at holde på varmen.

Rockwool har også skruet gevaldigt op for sine investeringer i år, som foruden opkøb ventes at stige fra de 330 mio. euro i 2018 til 390 mio. Tilsvarende har den danske isoleringsgigant siden 2011 øget investeringerne i R&D-afdelingen med ca. en fjerdedel til 38 mio. euro sidste år.

Rockwool halverer vækstambitioner

DI i stor grøn satsning: Sådan når vi klimamålet

Danmarks største cleantech-virksomheder kræver politiske mål for energieffektivitet

Relaterede