CleantechWatch

Grønt sats skal sikre konkurrencefordele for international emballagegigant

Der ligger en god forretning i at udfase dårlig plast til fordel for mere pap og papir, lyder det fra DS Smiths adm. direktør i Danmark om koncernens nye strategi. Han har dog ikke konkrete bud på omkostninger og forventede reduktioner i udledninger.

"Mange af vores kunder handler jo også med andre leverandører, så det her betyder, at vi får en skarpere grøn profil herhjemme," siger Søren Ibsen, salgschef i DS Smith Packaging Denmark. Foto: DS Smith/Presse

Reduktion af emballageaffald er oppe i tiden, og det er ikke gået den internationale emballageproducent DS Smiths næse forbi.

Som beskrevet i CleantechWatch lancerede DS Smith Group i sidste uge en ny bæredygtighedsstrategi med titlen "Now and next" , der blandt andet skal sikre, at alle virksomhedens emballageløsninger kan blive genanvendt eller genbrugt inden 2030.

Med strategien rammer DS Smith-koncernen ned i den bæredygtige tidsånd, mener Søren Ibsen, der er adm. direktør i DS Smiths danske afdeling, DS Smith Packaging Denmark.

"Hele det fokus, der i øjeblikket er i samfundet i forhold til at tænke bæredygtigt, betyder, at vi møder højere interesse på det område fra vores samarbejdspartnere," siger Søren Ibsen til CleantechWatch.

Han mener, at man ved at satse bæredygtigt også kan sikre sig en konkurrencemæssig fordel på markedet.

"Bæredygtighed er meget mere på virksomhedernes agenda, end det var for bare fem år siden. Mange af vores kunder handler jo også med andre leverandører, så det her betyder, at vi får en skarpere grøn profil herhjemme, siger han.

Uddannelse og R&D

DS Smith fremstiller papir- og papemballage til særligt fødevareindustrien, og den danske afdeling har blandt andet Arla og Danish Crown i kundeporteføljen.

Med en omsætning på 1,2 mia. kr. i det seneste regnskabsår og 667 medarbejdere hører DS Smith Packaging Denmark til blandt de største emballagevirksomheder i Danmark.

Og det forpligter, mener Søren Ibsen.

Ifølge direktøren har bæredygtighed derfor været et "vigtigt strategisk område" for den danske forretning i længere tid.

"I virkeligheden er det her jo snarere en manifestation af vores strategi end et egentligt strategiskifte," som han siger.

Det er ikke sådan, at vi på den korte bane går ud og investerer 50 mio. på det her område.

Søren Ibsen, adm. direktør i DS Smith Packaging Denmark

Som led i bæredygtighedsstrategien vil man i den danske afdeling konkret "investere i R&D-initiativer (forskning og udvikling, red.)" og i uddannelse af medarbejdere.

"Det gælder især vores designere. Vi prøver hele tiden at øge styrken i fibrene i pappet, så kunderne skal bruge mindre mængde pap per emballage, men at holdbarheden er den samme," fortæller Søren Ibsen.

"Det kan godt komme til at have nogle omkostninger på den korte bane, men på den længere bane tror jeg faktisk, det kommer til at være en økonomisk fordel."

Har du noget konkret på bud på, hvad strategien kan gøre af indhug i DS Smiths danske forretning?

"Vi budgetterer med at sætte endnu mere fokus på træning af vores kollegaer. Det er en kortsigtet udgift. Men jeg tror, det vil være med til at drive den her vækstagenda, vi har i forretningen, for det er i høj grad noget, kunderne og forbrugerne efterspørger."

Men kan du komme med et konkret bud på, hvilke udgifter I vil have til de her investeringer?

"Det her betyder, at vi fokuserer vores ressourcer endnu mere hen imod ting, der skaber værdi inden for det her område. Men det er ikke sådan, at vi på den korte bane går ud og investerer 50 mio. på det her område. Sådan et tal kan jeg ikke give dig."

Mindre problemplast og færre lastbiler

Foruden 2030-målet om, at alle emballager fra virksomheden skal genanvendes, indeholder DS Smith Groups Now and Next-strategi et mål om, at man inden 2025 vil fjerne en milliard stykker såkaldt "problemplastik" fra supermarkedshylderne.

"Problemplastik" dækker i denne sammenhæng over emballageplast, der ikke kan genanvendes, forklarer Søren Ibsen.

En af nøglerne til at nå målet, fortæller salgschefen, er et nyt strategisk samarbejde med virksomheden Multivac, som DS Smith har udarbejdet en emballageløsning sammen med, der kombinerer folie og bølgepap. Løsningen gør det muligt at genanvende pappen efter brug.

"Der er en høj recycling rate på pap herhjemme – den er ikke så høj på plast. Rent miljømæssigt tror vi jo på, at det er med til at hjælpe hele agendaen," siger Søren Ibsen.

Koncernen bestræber sig med bæredygtighedsstrategien også på globalt plan at reducere sin kørsel på vejene "svarende til 250.000 lastbiler" frem mod 2025.

Jeg tror faktisk, at vi kommer til at stå et sted, hvor vi kan udfordre os selv endnu mere.

Søren Ibsen, adm. direktør i DS Smith Packaging Denmark

Direktøren er ikke bekendte med, hvor store reduktioner, det konkret svarer til, men siger, at man i den danske afdeling er lykkedes med at reducere mængden af såkaldte full truck loads, altså fyldte lastbilslaster, med 30 pct. ved at overgå til tyndere emballagetyper, der fylder mindre.

"Det har vi eksempelvis gjort med Danish Crown ved at lave en emballagetype i to millimeters tykkelse, der er lige så holdbar som den hidtidige i tre millimeter. Dermed skal du bruge færre biler til at transportere dem," forklarer Søren Ibsen, der også fortæller, at andelen af direkte leverancer fra DS Smiths fabrikker til kunderne er steget fra 86 pct. i 2019 til 96 pct. i 2020.

"Vi kan udfordre os selv endnu mere"

Mens der i toppen af DS Smiths strategi står et mål om at sikre, at alle virksomhedens emballageløsninger inden 2030 kan genanvendes eller genbruges, så har virksomheden endnu ikke opstillet konkrete krav om, hvor mange gange et emballageprodukt skal kunne genanvendes.

"Jeg kan ikke give dig et tal på, hvor mange gange noget skal genanvendes, for det er et komplekst miks," siger han.

"Men jeg er sikker på, at det er noget, vi kommer til at udfordre hele tiden. Du kan jo få noget til at leve forever, hvis du bare mikser lidt nye fibre ind i det. Så det med de ti gange er mere for at give dig et billede af, hvordan fibrene mister styrken. Det handler jo hele tiden om at tilpasse styrken i emballagen til det, der skal i dem."

Hvad sker der, hvis I i den danske afdeling i 2029 kan se, at I ikke kommer til at nå målet?

"Det kommer ikke til at ske. For det her er jo en del af vores DNA. Det er lige pludselig blevet strategisk for os, og jeg tror faktisk, at vi kommer til at stå et sted, hvor vi kan udfordre os selv endnu mere."

Emballagegigant vil genanvende al plast i 2030

Emballageproducent forbereder sig på EU-direktiv med nyt sats på genanvendelse

Ændringer af affaldsbekendtgørelsen sendt i høring

Store affaldsinvesteringer vælter frem i slipstrømmen på ny aftale

Relaterede

TrialBanner_Desktop_CleantechWatch.png

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere