CleantechWatch

Orkla efterspørger pant på ketchupflasker

Marmelade- og sennepsglas med mere skal blive en del af det danske pantsystem, mener fødevarekoncernen Orkla.

Foto: Peter Hove Olesen / Ritzau Scanpix.

For et år siden blev juice-, saft- og smoothieemballage en del af den danske pantsystem, og 1.700 nye emballagetyper har siden fået pant på.

Nu ønsker koncernen Orkla dog at udvide pantsystemet yderligere. Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

"Vi skal jo ikke overbebyrde forbrugerne, så det bliver alt for besværligt, men hvorfor stoppe her?" siger Nilüfer Sahin, der er kommunikationsdirektør i Orkla.

Forslaget er, at der bl.a. skal pant på ketchupflasker og marmeladeglas.

Returprocenten var 94 pct. på plastikflasker i 2019. Det ser dog ikke ligeså godt ud for det nye system endnu, siger Lars Krejberg Petersen, der er direktør i Dansk Retursystem.

”Juice, saft, most og smoothies er nye i pantsystemet, så mange af os skal vænne os til, at der er pant på, så de ikke ryger i skraldespanden. Det vil vi gerne have danskernes hjælp til at blive bedre til," siger han.

Ni ud af 10 pantemballager kommer retur, mens 125 millioner forsvinder hvert år.

Dansk Retursystem melder sig klar til at afsætte sit plast i Danmark 

Dansk Retursystem hiver mere end to milliarder ud af danskernes pant 

Mere fra CleantechWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs