CleantechWatch

Ny affaldsaftale sætter stopper for kommende millionanlæg til madaffald

En større, to-cifret millioninvestering fra Amager Ressourcecenter hænger i en tynd tråd, efter regeringen og et bredt flertal i Folketinget i går vedtog en ny affaldsaftale.

Foto: ARC // PR

Amager Ressourcecenter (ARC) må efter al sandsynlighed droppe et planlagt 62 millioner kroner dyrt anlæg til forbehandling af madaffald som følge af Folketingets netop vedtagne affaldsaftale.

Det oplyser direktør for ARC, Jacob Simonsen, til CleantechWatch.

"Vi ville meget gerne investere i et forbehandlingsanlæg til biogas nede i Solrød og har et budget på 62 mio. kr. – men det ser ved første læsning af aftalen ud til at blive meget vanskeligt nu," siger han.

Med den nye affaldsaftale, som et bredt flertal i Folketinget natten til tirsdag blev enige om, må kommunale affaldsselskaber fremadrettet ikke længere eje og drive forbehandlingsanlæg.

For Amager Ressourcecenter i København betyder det altså ifølge adm. direktør Jacob Simonsen med stor sandsynlighed, at affaldsselskabet må droppe sine planer. Dermed bliver ARC første affaldsselskab til at melde ud om de direkte konsekvenser af Folketingets nye affaldsaftale.

Foruden krav om at udbyde de genanvendelige fraktioner står der i aftaleteksten, at kommunerne i en overgangsperiode på fem år godt må eje og drive eksisterende anlæg til behandling og sortering, som dog skal selskabsgøres.

Men for nye anlæg skal der allerede være foretaget "irreversible investeringer", hvis det skal kunne fortsætte i overgangsperioden. I det lys forudser ARC's direktør, at det planlagte men endnu ikke påbegyndte anlæg til forbehandling af københavnernes madaffald bliver vanskeligt.

"Hvis vi bliver tvunget til at udbyde det, så skal vi slet ikke have et anlæg. Så enten kan vi have et anlæg, som det, vi havde planer om at bygge, eller også kan vi slet ikke have et anlæg. Lige nu peger pilen på, at vi ikke kommer til at bygge," siger han og fortsætter:

"Det er noget, vi skal have trykprøvet og afklaret med Folketinget, for det er ærgerligt at skulle lægge projektet i graven, men det ser ud til, det godt kan ende sådan."

Kommerciel partner afventer

Den kommercielle partner på projektet er biogasvirksomheden Bigadan, som i dag driver et biogasanlæg i Solrød for Solrød Biogas. Bigadan skulle som en del af projektet opføre et nyt biogasanlæg ved siden af det andet biogasanlæg i Solrød. Det nye anlæg skulle have modtaget 'biosuppen' fra ARC's anlæg og gøre den til bynær biogas.

Om den nye affaldsaftale fejer den plan af bordet, er dog for tidligt at sige, lyder det fra selskabets biomassechef, Jacob Wagner Jensen.

"Vi skal have læst ned i teksten, vendt det i virksomheden og talt med ARC, inden vi kan sige mere," siger han og tilføjer, at ARC jo skal af med deres madaffald lige meget, om de selv har et forbehandlingsanlæg eller ej.

Skal ARC udbyde sit madaffald, dikterer tilbuddene i markedet, hvem der vinder opgaven, og hvor madaffaldet fra ARC's opland skal sende hen. Her vil Jacob Simonsen helst undgå, at det skal køres fra den ene til den anden ende af landet i CO2-udledende lastbiler.

"Nogle af de selskaber, der har de bedste forudsætninger for at tage mod madaffaldet i dag, ligger i Jylland, og så skal det grønne affald fra København jo køre hele den vej," siger han.

Eftersorteringsanlæg kan fortsætte

Som tidligere beskrevet af CleantechWatch har ARC også planer om at bygge et eftersorteringsanlæg, som skal hive plast og metal ud af restaffaldet fra de 600.000 borgere i oplandet.

Med et budget på 150 mio. kr. venter ARC på sigt at kunne hive mere end dobbelt så meget plast ud af restaffaldet – omend i en noget usikker kvalitet på genanvendelseskontoen – som de ca. 4.400 tons kildesorteret plast hos borgerne, affaldsselskabet får ind, med markante CO2-reduktioner til følge.

Forarbejdet er allerede i gang, og eftersorteringsanlægget mener Jacob Simonsen ikke den nye affaldsaftale rokker ved:

"Som jeg læser aftalen, er der udbudspligt, så snart man har en genanvendelig fraktioner, så vi kommer til at skulle hente og udbyde alle de ti fraktioner, der er aftalt. Men så står der en spand restaffald – og det står der ikke, det skal udbydes," siger han og fortsætter:

"Så hvis vi kan sikre, at et anlæg kan sørge for mindre plast ind i energianlæggene, så skal vi kunne det."

Når plasten og metallet er sorteret ud af restaffaldet vil det skulle udbydes.

Savner mulighed for grovsortering

ARC-direktørens største kæphest i den aftale er pligten til at udbyde de genanvendelige fraktioner, uden mulighed for selv at kunne stå for transportoptimering eller drive et anlæg til eksempelvis grovsortering:

"Jeg synes, det havde en gjort idé, hvis vi kunne stå for grovsortering, så vi kan videregive noget, der er værd at arbejde med, og selv kan miljøbehandle den rest, der er tilbage, efter alle kunstens regler," siger han.

Omvendt bakker han fuldt ud op om, at det er den private sektor, der skal tage sig af oparbejdningen til genanvendelse længere op i værdikæden mod nye produkter.

Grundlæggende er Jacob Simonsen også glad for, at affaldsaftalen blev et bredt politisk forlig med alle Folketingets partier udover Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige:

"Min opgave er så at se, hvordan jeg kan levere bedst muligt inden for den bane, der er blevet kridtet op – og det er så blevet noget mere vanskeligt. Havde jeg gerne set det anderledes? Ja, det havde jeg. Der må jeg bare konstatere, at det er ikke det, man kan samles om."

Tvangsudbud af husholdningsaffald vækker jubel i industrien

KL ser affaldsaftale ende ud i liberalisering af forbrændingsanlæg

Affaldsaftale på plads: Forbrændingsanlæg på private hænder sendt til hjørne

Klimaminister: Privatisering af forbrændingsanlæg var aldrig afgørende for os

Relaterede