CleantechWatch

Grønt fokus kan flytte gods fra lastbiler til tog

De markante CO2-besparelser i at skifte landevejene ud med togskinner kan være forklaring på, at DB Cargo Scandinavia efter flere års fald i godsmængden nu melder om glødende telefoner. Marius Pedersen ser flere årsager til at vælge godstransport.

Foto: Geminor // PR

Når godsjernbaneselskabet DB Cargo Scandinivia efter flere års fald i de transporterede mængder nu ser den modsatte trend, kan øget klimafokus være en del af forklaringen, skriver DR.

Ifølge DB Cargo kan virksomheder kappe op til 80 pct. af godstransportens klimabelastning ved at skifte lastbilerne ud med tog, der ofte kører på el.

Klimaet er på linje med større stabilitet hovedårsag til, at affaldsselskabet Marius Pedersen i dag benytter godstransport frem for lastbiler til de ugentlige forsendelser af genbrugspap fra Aalborg til Bremen i Tyskland, fortæller regionschef Morten Petersen til DR.

"Vi er jo en miljøvirksomhed, og så slipper vi samtidig for forsinkelser på grund af uheld og kø på landevejen," siger han til mediet.

Regeringen vil udlægge klimavenlig asfalt på statsvejene

Aarhus Kommune vedtager plan for fossilfri transport i 2030

Marius Pedersen skifter til eldreven materialehåndteringsmaskine

Urbaser klar til at lægge millardbeløb i nyt sorteringsanlæg – hvis mængderne er der

Relaterede